2021. november 12., péntek

„AZ NEM MEGY, HOGY MAJD ÉN ELMAGYARÁZOM A HALLGATÓNAK, HOGY MI A JÓ PEDAGÓGIA” - TANÁRKÉPZÉS A KUTATÓ-OKTATÓ SZEMÉVEL: NAHALKA ISTVÁNNAL BESZÉLGETTÜNK

MÉRCE
Szerző: KŐSZEGHY FERENC
2021.11.12.


Mi a baj a tanárképzéssel? – tette fel a kérdést Kerti Anna Emese hétfői cikkében, melyhez kapcsolódva több szöveget is közlünk a következő hetekben a Mércén. Hallgatóknak, oktatóknak és pályakezdő tanároknak is szeretnénk szót adni a pedagógusképzés alapvető dilemmáival kapcsolatban. Elsőként Nahalka István oktatáskutatótól szerettük volna megtudni, milyen tanárképzésre lenne szükség ahhoz, hogy az iskola az emancipáció táptalaja lehessen.

Vágjunk a közepébe: a kormány csökkentené a tanárképzésben tanított tananyagot, azt a középszintű érettségi szintjében határozná meg. Mi motiválja ezt az átalakítást, és milyen következményekkel járna?

– Először is tisztázzuk, hogy mit akar a kormány. Elterjedt, hogy a tanároknak az egyetemi képzésben csak annyi tudást adnának, amennyi a középszintű érettségihez elég. Ez, így ebben a formában butaság, nem ez a terv. Azt nem is lehetne megcsinálni, hogy csak a középiskolai anyagot tanítják meg a pedagógusoknak, ez képtelenség, a felsőoktatás olyan mereven ellenállna, hogy lehetetlen volna kivitelezni.

Arról viszont van szó, hogy meg kéne nyirbálni a tanárképzésben a tananyagot. A motiváció ezzel kapcsolatban elég világos, egész egyszerűen a tanárhiány a probléma, erre próbál meg reflektálni ez az intézkedés. Az a logika benne, hogy van egy lemorzsolódás már a képzés ideje alatt, és a kormány részéről azt gondolják, hogy ez azért van, mert a hallgatók túl nehéznek tartják a képzést, és egész egyszerűen otthagyják. Na, ebben a feltevésben két ellentmondás is van. Az egyik, hogy a legkülönbözőbb kimutatások szerint épp a pedagógusok között van a legkisebb lemorzsolódás a képzés ideje alatt. Sokkal, de sokkal nagyobb például az informatikusok esetében, ott a legsúlyosabb a helyzet. A másik pedig az, hogy nincs semmiféle kimutatás arról, hogy miért hagyják el a képzést, nem lehet csak úgy egyszerűen kijelenteni, hogy a képzés nehézsége a kiváltó ok.

Vannak olyan vizsgálatok, amik azt mutatják, hogy a képzés otthagyásának legtöbbször anyagi okai vannak, egész egyszerűen nem bírják a hallgatók. A pedagógusképzésben általában is nagyobb a valamennyire hátrányos helyzetűek aránya, akiket jobban sújt ez a probléma, nekik nehezebb anyagilag finanszírozni a képzési időszakot.

Nagyon valószínű tehát, hogy leginkább anyagi okok miatt hagyják ott a képzést a pedagógusjelöltek. Egyébként pedig nem ördögtől való a tananyagok átalakítása, csak egészen más szempontból kéne csinálni...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.