2022. április 30., szombat

KI VESZÍTENE TÖBBET A NAGY BKV-ÜZLETEN?

NÉPSZAVA
Szerző: SZALAI ANNA
2022.04.30.


Miután fővárosi fideszes képviselők arra célozgattak, hogy Budapest átadhatná az államnak a közlekedési vállalatot, megnéztük, ki mit nyerne és veszítene ezzel.


Nagyon mélyen a zsebébe kellene nyúlnia a kormánynak, ha becsült vagyonértéke alapján akarná átvenni a fővárosi közösségi közlekedést működtető BKV-t. A cég jegyzett tőkéje ugyan csak 116 milliárd forint, de a járműállomány, illetve a társaság által birtokolt ingatlanok, eszközök és vagyoni értékű jogok együttes értéke egy tavaly év végén aláírt vagyon- és felelősségbiztosítási szerződés szerint meghaladja az 1600 milliárd forintot. A piaci érték persze ettől eltérhet, lévén a társaság gyakorlatilag egyedül bonyolítja Budapest közösségi közlekedését.

Másfelől viszont az utóbbi évek hasonló „üzletei” óvatosságra intik a fővárost. A MÁV, a Volán, a buszos alvállalkozók, illetve a kishajók révén a Mahart Passnave is kicsippentett már a BKV-ból kisebb-nagyobb darabokat. A Volánbusz vitte az agglomerációs buszjáratokat, a MÁV pedig a HÉV üzletágat. A kormány egyikért se fizetett semmit. A buszok esetében talán még érthető volt, de a HÉV esete azért – Tarlós István korábbi főpolgármester szófordulatával élve – tűrte a vitát. A járművek ugyan vénségesek és a pálya is felújításra szorul, de Bolla Tibor, BKV vezérigazgatója egy 2009-es vagyonértékelésre hivatkozva állította: az ágazat piaci értéke 78 milliárd forint, csaknem négyszerese a nettó könyv szerinti értéknek. Ennyiről mondott le az előző fideszes városvezetés egy hang nélkül. Ráadásul a fővárosnak azóta fizetnie is kell a HÉV szolgáltatásért évi 6,6 milliárdot, amit az Orbán-kabinet tavaly megemelt volna további 1,7 milliárddal. A fővárosi önkormányzatnak sikerült ugyan némi halasztást kiharcolnia, de a kormány részéről aligha a tavalyi volt az utolsó szó...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.