2022. december 16., péntek

MÉSZÁROS LŐRINCÉKNEK UTALJA 35 ÉVIG A KORMÁNY AZ ÁLLAMI ÚTDÍJBEVÉTELEK NAGY RÉSZÉT

SZABAD EURÓPA
Szerző: WIEDEMANN TAMÁS
2022.12.16.


A Transparency International megkapta azokat a háttérszámításokat, amelyek alapján a kormány igazolta, hogy 35 év alatt térülhetnek meg az autópálya-koncessziót elnyerő cégek befektetései. A kormány szerint az útdíjak fedezik a Mészáros Lőrinc- és Szíjj László-közeli cégek költségeit és profitját. Arról viszont nincs szó, hogy másra is lehetne költeni ezt a pénzt, mennyibe kerülne, ha továbbra is az állam végezné a feladatot, és arról sem, hogy miért kell ennyi autópálya az országban. A tét 12-13 ezer milliárd forint.


Egy húszoldalas dokumentum alapján döntött úgy a kormány, hogy megéri 35 évre koncesszióba adni a hazai autópályákat. Ebből a dokumentumból nem derül ki, mi történne, ha minden maradna a régiben, vagyis az állam nem mondana le a hazai gyorsforgalmiút-hálózat további üzemeltetéséről és fejlesztéséről, nem adná 35 évre „bérbe” egy magáncégek alkotta konzorciumnak.

Az sem derül ki, hogy milyen más, alternatív konstrukció jöhetett volna szóba, vagyis nem lehet összehasonlításokat végezni, melyik lett volna az olcsóbb. Magyarul nem tudni, miért éri meg ezt a konstrukciót választani az adófizetők szempontjából.

A dokumentum csupán azt bizonygatja, hogy az állam 35 évre kivetített útdíjbevételei fedezik a magáncégek üzemeltetési, karbantartási és útépítési költségeit. De miért kellene az államnak lemondania évi több száz milliárd forintról, és miért kell Mészáros Lőrinc- és Szíjj László-közeli cégcsoportoknak utalni 12-13 ezer milliárd forintot a következő évtizedekben?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.