2024. február 9., péntek

AZ ÁTALAKÍTOTT TANÁRKÉPZÉS TAPASZTALATAI: KEVESEBB TANANYAG, TÖBB TANÍTÁSI GYAKORLAT

ÁTLÁTSZÓ / FELSŐOKTATÁS
Szerző: VARGA VIRÁG
2024.02.08.


Másfél évvel az új, rövidebb osztatlan tanárképzés elindulása után megnéztük két egyetem két-két szakján keresztül, hogy pontosan mi és milyen mértékben alakult át 2022 szeptemberétől. Emellett egyetemi oktatókat is megkérdeztünk az átalakítás pozitív és negatív hatásairól, akik azt is elárulták, hogyan zajlott az új követelmények kidolgozása.


2022 szeptembere óta az osztatlan tanárképzésen az addigi hat tanév helyett már csak öt évig kell tanulniuk a középiskolai szakirányt választóknak. Az átalakítás nem titkolt célja az egyetemi lemorzsolódás csökkentése volt, azonban már az első hírek kiszivárgásakor elég vegyes fogadtatást kapott az intézkedés: egyes lapok már előre „színvonalasabb” képzésről áradoztak, mások pedig reflexből lebutításként címkézték a változtatást. Másfél évvel az új képzés elindulása után megpróbáltunk utánajárni, hogy mi az igazság.

Megnéztünk egy humán és egy reál tantárgyat egy-egy budapesti, állami és vidéki, alapítványi egyetemen. Összehasonlítottuk, hogy az intézményeken belül az egyik legnépszerűbb humán tanári szak, a történelemtanári képzés, valamint a legnagyobb utánpótláshiánnyal küzdő reál szak, a kémiatanári képzés tanegységlistája hogyan változott, milyen típusú kurzusokból lett kevesebb, és milyen újdonságok kerültek be. Emellett felkértünk oktatókat is, hogy értékeljék szakmai szemmel a változásokat...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.