2024. március 7., csütörtök

A TÚLÁRAZÁS CSAK AZ EGYIK TRÜKK – ÍGY TAROL BALÁSY GYULA AZ ÁLLAMI MEGRENDELÉSEKEN

SZABAD EURÓPA
Szerzők: KELLER-ALÁNT ÁKOS, KÓSA ANDRÁS
2024.03.07.


A Magyar Péter által említett sokszoros túlárazás csak az egyik olyan eszköz, amellyel az állami reklámköltéseket kezelő cégcsoport százmilliárdos bevételre tesz szert. A Balásy Gyulához köthető cégcsoport többnyire az óra- és darabszámokkal trükközik forrásaink szerint. Az árajánlatok, amelyekkel az állami szervek kénytelenek dolgozni, teljesen abszurd tételeket is tartalmaznak – derül ki egy, a Szabad Európa birtokába került dokumentumból. A cégcsoport Rogán Antalnak köszönhetően vált egyeduralkodóvá a kommunikációs és rendezvénypiacon.


Balásy Gyula neve legutóbb akkor került a szélesebb nyilvánosság elé, amikor Varga Judit volt férje, Magyar Péter azt mondta a Partizánnak adott interjúban: a Diákhitel Központ vezetőjeként többszörösen túlárazott szerződéseket kellett kötnie az előbb már említett New Land Media és a Lounge Design Kft.-vel, ráadásul a cserébe kapott kommunikációs szolgáltatás minősége is hagyott kívánnivalót maga után. Az ügy miatt a Momentum a legfőbb ügyészhez fordult, a DK pedig költségvetési csalás, hűtlen kezelés és pénzmosás miatt tett feljelentést.

Egy, a birtokunkba került dokumentum és a Lounge-csoport működésére rálátó forrásokkal készült beszélgetések alapján annak jártunk utána, miként működik a monopolhelyzetbe hozott cégcsoport:

játék az óraszámokkal, feleslegesen elszámolt tételek, olcsón dolgoztatott alvállalkozók, túlárazás és a propagandamédia fenntartása: a médiavásárlásokról ugyanis a Karmelitában döntenek.

Gyorsan sikeres lett Rogán ismerőse

A kormány – Rogán Antal vezetésével – 2014-ben központosította az állami szervek kommunikációját. A 2015-re felállt rendszerben minden állami szerv (például minisztériumok, egyetemek, múzeumok, rendőrség, posta) és cég (MVM, Szerencsejáték stb.) csak a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (NKOH) keresztül rendelhet meg bármiféle kommunikációs munkát. Ez vonatkozik a piackutatástól kezdve a különböző kampányokig minden kapcsolódó feladatra, sőt bármilyen rendezvény lebonyolítása is csak a kommunikációs hivatalon keresztül lehetséges az állami szervezeteknek. Az első években az NKOH még több céggel kötött keretmegállapodást ezekre a feladatokra, 2018 óta azonban már csak egyetlen cégcsoporttal szerződik a Rogán alá tartozó hivatal: ez pedig Balásy Gyula Lounge-csoportja, amelynek van kommunikációs (New Land Media, Lounge Design) és rendezvényszervező (Lounge Event) üzletága is.

A G7 számításai szerint 2015 és 2023 között összesen 1360 milliárd forint értékben kötöttek szerződést az NKOH keretmegállapodásai alapján az állami szereplők kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra. Ennél kevesebb lehet a valóban elköltött összeg, mert ezek csak lehívható keretszerződések, de a valóban elköltött pénzek nagy része Balásy Gyula cégeinél kötött ki. A cégcsoport bevételei ennek megfelelően az elmúlt években kilőttek: míg 2015-ben még az egymilliárd forintot sem érték el, addig 2019-ben már kilencvenmilliárd, 2022-ben pedig 180 milliárd feletti bevételt könyvelhetett el a mára jelentősen megnőtt cégcsoport – elsősorban az állami (és mint látni fogjuk, államközeli) megrendeléseknek köszönhetően. Az alapvetően piacról élő legnagyobb ügynökségek bevételei ehhez képest tíz-húszmilliárd forint körül mozognak.

A K-Monitor összesítése szerint Balásy rendezvényes cégei tavaly 86 milliárd forintnyi állami megbízást kaptak. 2024-ben is csak az ő cégei szervezhetnek szinte minden állami rendezvényt – akkor is, ha más esetleg olcsóbban tudná elvégezni a feladatot.

Nemcsak a bevételek, de a nyereség is kiemelkedő a cégcsoportnál. A G7 iparági összehasonlításában arra jutott, hogy a Lounge-csoport nyereségrátája is meghaladja versenytársaiét. Míg Balásy cégeinél a teljes bevétel 11 százaléka a nyereség, addig a piaci átlag 7,6 százalék volt a lap számításai szerint...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.