2024. április 25., csütörtök

HATALMAS A HIÁNY AZ ISKOLAPSZICHOLÓGUSOKBÓL, A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS IRREÁLIS TERHET RÓHAT RÁJUK

EDULINE
Szerző: TORNYOS KATA
2024.04.24.


Az iskolák felében valószínűleg nincs iskolapszichológus. A hiány évek óta fennáll, mégsem sikerült eddig kezelni a problémát. A bérezést is befolyásoló teljesítményértékelés azonban az óvoda-és iskolapszichológusokra is érvényes lesz a következő tanévtől. Ennek a részleteit mutatjuk most be.


Szervezzen a szülői nevelést támogató programot, készítsen a mentális egészséget támogató plakátokat, vegyen részt iskolai krízisintervenciós team megalakításában – többek között ezeket javasolják az iskolapszichológusoknak. Április elején nyilvánosságra hozta az Oktatási Hivatal a pedagógusok telejsítményértékelésének részletes szempontjait.

A pedagógiai szakszolgálati intézmények és a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott óvoda-és iskolapszichológusok számára is kidolgozták a módszertant. Ennek az alapelvei és a rendszere többnyire hasonlít az általános iskolai pedagógusokra vonatkozó részhez, aminek a részleteiről és esetleges buktatójáról ebben a cikkben olvashattok részletesebben. Most a teljesítményértékelés mentális higiéniával foglalkozó szakemberekre vonatkozó sajátos elemeit gyűjtöttük össze.

Az értékelés két részből áll, vannak személyre szabott célok, illetve egységes szempontok is, összesen hét. Ebből hat teljesen egységes, további egy pedig intézményi, illetve (igazgatók esetében) fenntartói szinten határozható meg. A szövegből az is kiderül, hogy összesen három egyéni célt kell meghatározni az iskolapszichológusoknál is. Ehhez annyi keretet ad a rendelet, hogy a céloknak illeszkedniük kell a munkaközösség feladatköréhez, lehetőség van rá, hogy szakmai, nevelési/módszertani, valamint egyéb területeket öleljenek át, illetve magukban foglalhatnak az alapfeladatként elvégzett tevékenységekkel kapcsolatos, egyértelmű minőségi vagy egyéb mutatóhoz kapcsolódó elemeket is.

Példákat is felsorolnak a személyre szabott célokra, de kiemelik, hogy ezek mindenkinél egyéniek lesznek majd. A nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott óvoda- és iskolapszichológusok esetében az alábbiak:

- „Szervezzen a tanév során legalább Y alkalommal a gyermekek, tanulók számára a személyközi konfliktusok és az erőszakjelenségek megelőzésével kapcsolatos pszichológiai jellegű foglalkozást, tréninget.”

- „Szervezzen a tanév során legalább C számú szülői nevelést támogató, pszichoedukciós jellegű programot az intézményébe járó gyermekek, tanulók szülei számára.”

- „Készítsen évente S db különböző, a mentális egészséget támogató, pszichoedukációs célú segédanyagot, plakátot, brossúrát az intézménybe járó gyermekek, tanulók, azok szülei illetve nevelői számára.”

A példákban szereplő ajánlásokat teljesen irreálisnak tartja Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja. Az iskolapszichológusok eddig is leterheltek voltak, teljesen leköti a munkaidejüket, hogy elvégezzék a kötelező méréseket. Kérdéses, hogy ezeket az egyéni célokat mikor fogják tudni teljesíteni, de Nagy Erzsébet szerint ez általánosságban problémát jelenthet majd az összes pedagógusnál.

A szakszervezetek követelik, hogy vonják vissza a teljesítményértékelésről szóló rendeletet

A PDSZ és a PSZ közös sztrájkbizottsága kibővíttette az eddigi sztrájkköveteléseket: követelik a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló rendelet visszavonását. Továbbá, hogy a kormány az EFOP PLUSZ programban foglalt vállalásainak megfelelően a teljesítményértékelés módját a szakszervezetekkel együtt alakítsa ki...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.