Szerző: BARANYI KRISZTINA
2025.02.08.
De ha minden a várható forgatókönyv szerint alakul, akkor a budapestiek súlyos vesztesége lehet belőle holnap.
A kisebbik gond, hogy Budapestnek már a terület megszerzésére sincsen elég pénze.
A kifizetés végső határideje 2039, ameddig senki nem lát el.
A kifizetés végső határideje 2039, ameddig senki nem lát el.
Bízhatunk tehát a sokkal szebb jövőben, de ekkora terhet bevállalni jelentős kockázat és mindenképpen más közfeladatoktól von el pénzt
Sokkal súlyosabb tétel lehet a terület fejlesztéséhez, lakóövezet kialakításához szükséges feltételek megteremtése
A rákosrendezői pályaudvart és környékét jelenleg nem csak ipari és kommunális szemét, romos épületek és sok évtizedes talajszennyezés terheli, a terület tele van a második világháborúból ott maradt, fel nem robbant lőszerrel, robbanószerkezettel is.
Egy ilyen terület megtisztítása valószerűtlenül magas összeg.
(Pár évvel ezelőtt egy másik projekt kapcsán merült fel a Ferencvárosi Rendezőpályaudvar megtisztítása világháborús bombáktól. A költséget akkor több tízmilliárd forintra becsülték).
Ahhoz, hogy Rákosrendezőn “megfizethető és zöld” lakóövezet épüljön, a terület rendezése mellett nagyon komoly közlekedési fejlesztésekre is szükség van.
Ahhoz, hogy Rákosrendezőn “megfizethető és zöld” lakóövezet épüljön, a terület rendezése mellett nagyon komoly közlekedési fejlesztésekre is szükség van.
A Kisföldalatti meghosszabbítása, a Szegedi úti felüljáró, közúti és kerékpáros infrastruktúra kiépítése nélkül nincs értelme új városrészt építeni
Ezek a beruházások tehát, amelyek bármilyen fejlesztés előfeltételei, így együtt több százmilliárd forintos költséget jelentenének még az első kapavágások előtt.
Ez sokszorosan meghaladja Budapest lehetőségeit.
A Mini-Dubaj szerződés alapján a terület rendezéséről és a közlekedési infrastruktúra kialakításáról, ennek költségeiről külön szerződések határoznak.
Amelyeket most már a Kormánynak és a Fővárosnak kell megkötnie.
Hiszen a bombák hatástalanítása és elszállítása, a talaj megtisztítása, metró és közút építése egyébként sem magánfeladat.
Eddigi tapasztalataink alapján mekkora esélyt adhatunk arra, hogy az állam ezeket magára vállalja?
Ha a Fővárosnak nem sikerül a kormányból kipréselnie ezeket a költségeket, akkor egy fejlesztésre alkalmatlan, lepusztult területtel gazdagodik, úgy, hogy közben a bevásárlás költségeit még bő tíz év múlva is nyögni fogja.
Tehát nem marad forrása másra sem.
Vagy keres olyan befektetőt, aki az ingatlanfejlesztés mellett hajlandó a kármentesítésbe és a közlekedési fejlesztésekbe is beszállni - részben, vagy az egészet magára vállalva
A befektetőnek ezzel olyan hatalmas költségei lesznek a beruházás kapcsán, amelyek nem térülnek meg egy, a közösségi érdekeket figyelembe vevő fejlesztési tervnél (nincs magas épület, sok zöldterület, sok közösségi funkció)
Olyan befektető nincsen, aki ezt magára vállalja, mert üzleti alapon nem jön ki a matek.
Ezt a csapdát kell valahogy Budapest vezetésének kikerülnie.
Ezt a csapdát kell valahogy Budapest vezetésének kikerülnie.
Egy normális országban persze fel sem merülne, hogy egy ilyen fejlesztésből nem veszi ki a részét az állam, fel sem merülne, hogy akadályozza a megvalósulást
De a Főváros belépésével már nem osztanak lapot Habony Árpádnak, így nincs ami motiválja a kormányt az együttműködésre
Ezt nekünk, budapestieknek kell kikényszerítenünk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.