2025. május 8., csütörtök

SZUPER LENNE VASÚTON SZÁLLÍTANI, CSAK ÉPP MOST VÉREZNEK EL AZ EZZEL FOGLALKOZÓ NAGY CÉGEK

G7.HU
Szerző: BUCSKY PÉTER
2025.05.08.


Az európai gazdasági problémák különösen érzékenyen érintik a vasúti áruszállítást. Az elhibázott európai uniós közlekedéspolitika, a nehézipar leépülése, az egyenlőtlen versenyfeltételek miatt a legtöbb európai vasúti áruszállító vállalat nehéz helyzetbe került.

Pedig az EU-s közlekedéspolitika kiemelt célja évtizedek óta, hogy növekedjen a vasúti áruszállítás részesedése. Ez azért lenne fontos, mert egy nyergesvontatóval nagyságrendileg tizenötször szennyezőbb az áruszállítás, mint villamosított vasúttal. A személyautók esetében a dízel és az elektromos között csupán kétszeres a különbség. Mégis sokkal jobban támogatják a szólamokban zöld európai kormányok a szennyező közúti és légi közlekedést, mint a vasutat.

Míg az EU és a tagországok eurómilliárdokat költenek a személyautók villanyosítására, az áruszállításban nem igazán akarnak semmit sem tenni, hogy legalább fennmaradjon a vasút részesedése. Az autóipart csak az EU 22 milliárd euróval támogatja az elektromos átállásban, és évi több tízmilliárd eurót költenek a kormányok is az iparág és az autóvásárlások támogatására.

Közben egyre nő az áruszállítás környezetterhelése. Az európai vasúti áruszállítási piacot a covid előtt a stagnálás, enyhe csökkenés jellemezte, mára azonban már látványos lett a visszaesés. Az EU egészében tavaly 8 százalékkal kisebb volt a vasúti áruszállítási mennyiség, mint 2022-ben. A közút sem teljesít jól, de a 3,4 százalékos visszaesés kevesebb mint fele akkora, mint a vasúté...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.