Szerző: BUCSKY PÉTER
2025.05.08.
Pedig az EU-s közlekedéspolitika kiemelt célja évtizedek óta, hogy növekedjen a vasúti áruszállítás részesedése. Ez azért lenne fontos, mert egy nyergesvontatóval nagyságrendileg tizenötször szennyezőbb az áruszállítás, mint villamosított vasúttal. A személyautók esetében a dízel és az elektromos között csupán kétszeres a különbség. Mégis sokkal jobban támogatják a szólamokban zöld európai kormányok a szennyező közúti és légi közlekedést, mint a vasutat.
Míg az EU és a tagországok eurómilliárdokat költenek a személyautók villanyosítására, az áruszállításban nem igazán akarnak semmit sem tenni, hogy legalább fennmaradjon a vasút részesedése. Az autóipart csak az EU 22 milliárd euróval támogatja az elektromos átállásban, és évi több tízmilliárd eurót költenek a kormányok is az iparág és az autóvásárlások támogatására.
Közben egyre nő az áruszállítás környezetterhelése. Az európai vasúti áruszállítási piacot a covid előtt a stagnálás, enyhe csökkenés jellemezte, mára azonban már látványos lett a visszaesés. Az EU egészében tavaly 8 százalékkal kisebb volt a vasúti áruszállítási mennyiség, mint 2022-ben. A közút sem teljesít jól, de a 3,4 százalékos visszaesés kevesebb mint fele akkora, mint a vasúté...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.