2016. január 8., péntek

OLVASÁSTANÍTÁS FINNORSZÁGBAN

EDUCATION BLOG
Szerző: Edu cat
2016.01.08.


A  PISA vizsgálatok eredményei szerint a finn diákok szövegértése kiemelkedően jó. A jelenséget gyakran "finn csodaként" is emlegetik. Vajon mi állhat ennek a hátterében? És vajon az olvasástanítás a fiúknak vagy a lányoknak kedvez jobban?

"Nagyszerűek a tanárnők, de a fiúknak kell a példakép az iskolákban is. Jó lenne, ha az osztályokban a lányok és fiúk nem állandóan versenyeznének, hanem együttműködnének. A civilszervezetekre is szükség van. Több férfi mentor kellene. A médiának különösen nagy a felelőssége abban, hogy mit helyez előtérbe."  (Philip Zimbardo)

Finnországban az olvasási képesség fejlesztésének komoly hagyományai vannak. Az olvasást elengedhetetlennek tekintik a tanuláshoz, a munkához, a társadalmi beilleszkedéshez. Fontos, hogy a képességfejlesztés nem kizárólag gyermekkorra helyeződik (és az iskolákban sem korlátozódik az olvasásórákra), hanem egész életen át tartó, az élet minden területére kiterjedő olvasási tevékenységről beszélhetünk. Ráadásul az IKT rohamos fejlődésével az iskolai tananyagba folyamatosan beépülnek az elektronikus szövegek, ezáltal is életszerűbbé téve a fejlesztést. Ez már csak azért is figyelemre méltó, mert nagy különbség van az interneten való és a nyomtatott könyvek közötti olvasás között. Az interneten ugyanis sok segítséget kapnak és gyakran el is kalandoznak a gyerekek, míg a könyveknél csak önmagukra hagyatkozhatnak. Az is nagy különbség, hogy a netes szövegek interaktívabbak, gyakran szólítják meg az olvasót, míg a könyvekben narratív leírások vannak, ami a diákok számára már nehezebben érthető...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.