2017. január 21., szombat

TIZENHÁROM ALAPTÉTEL A FIDESZ KOMMUNIKÁCIÓS ZSEBKÖNYVÉBŐL

SZEGEDI KATTINTÓS BLOG
Szerző: Szeka
2017.01.20.



Habony Árpád vagy Rogán Antal nem csinálnak semmi eredetit, amikor a Fidesz kommunikációját navigálják. Pusztán olyan alaptételeket tartanak tiszteletben, melyek már beváltak a világ más tájain. Főbb üzenetei elférnek egy nem túl vaskos kiadványban, így még Németh Szilárd is bemagolhatja egy hét alatt. Ha valaki pragmatikusan közelít a politikai kommunikáció témaköréhez, akkor egyértelművé válik számára, hogy bizonyos törvényszerűségek ugyanúgy működnek Bolíviában, Kongóban, Türkmenisztánban vagy Magyarországon. Következő összeállításunkban tizenhárom ilyen tételt sorolunk fel, némi kiegészítéssel fűszerezve.

1. Mindig találj magadnak új ellenséget, és igyekezz azt démonizálni a közvélemény előtt!

A Fidesz kommunikációs csipetcsapata gyakorlatilag a nap 24 órájában kutat új, lehetséges ellenségek után. Hihetetlen széles a tárháza a lehetséges ellenségeknek, ám azért arra ügyelniük kell, hogy ne mossák össze a megtámadni kívánt és megnyerni kívánt csoportokat. Nem lehet például általában hadat üzenni a nyugdíjasoknak, mert igen sokfélék az idős emberek szociális helyzet, iskolázottság és politikai identitás szempontjából. Az egyházak közül is csak néhányat támad a kormány, a többségüket ugyanakkor meg kívánja nyerni magának a cél érdekében. A civilek közül is csak háromra vetette ki a hálóját, ugyanakkor több tízezer ilyen szervezet van az országban. Az biztos, hogy a választásokig még nagyon sok ellenséget fognak találni és levadászni a kormány kommunikátorai.

2. Soha ne az értelemre, csakis az érzelmekre apellálj!

Ismert törvényszerűség - amit már tudományos kutatások is igazoltak -, hogy az érzelmek mindig jobban hatnak az emberek ítéletalkotására és döntéseire, mint az értelem. Ezért működött jól a menekültellenes kampány, hiszen az emberek biztonságérzetét mesterségesen is rombolta a kormány kommunikációja. Az érzelmek arra ösztönzik az embereket, hogy minél több dolgot tegyen meg a saját biztonságuk érdekében, így lehetett démonizálni azokat a menekülteket, akik csak áthaladni szerettek volna az országon. Ez pörgeti leghatásosabban a pávatáncot.

3. Bármekkora képtelenséget állítasz, ha elég sokszor ismételgeted a médiában, előbb utóbb igazságnak fog tűnni.

Szintén a menekültválság volt erre a legjobb példa. Az ide érkező migránsok nem akartak itt élni, mégis kioktatta a kormány arról őket, hogyan kell viselkedniük, és miket nem vehetnek el tőlünk. Azt is ezerszer elharsogta a kormány kommunikációs gépezete, hogy Magyarország jobban teljesít, meg erősödik, pedig a tények nem ezt támasztják alá. Ám, minél többször mondanak el valamit, annál valószínűbbnek tűnik.

4. Soha se hosszú távra tervezz, csakis a rövid távú célokra koncentrálj, mert azok szolgálják az érdekeidet!

Az Orbán-kormány ezt a szabályt maradéktalanul betartja. Nem indít nagy és széles társadalmi csoportokat érintő reformokat, mert azok csak hosszútávon hoznának kézzel fogható eredményt. Ugyanakkor ezek fájdalmas lépések lennének, népszerűségvesztéssel járnának. Ehelyett van olimpiai pályázat, meg stadionépítési program, és államosítás melyek rövid távon hasznot, népszerűséget hoznak, hosszú távon viszont kiszámíthatatlanok a következményei. Egyetlen cél lebeg a szemük előtt: a közbeszéd uralása, így élen maradni politikai toplistákon. Ez biztosít lehetőséget arra, hogy nagy mennyiségű közpénz jusson kormányhoz közeli oligarchákhoz.

5. Ne bonyolítsd túl a dolgokat, sőt, butítsd le a tényeket minél jobban, mert különben nem ér el az üzeneted a választókhoz!

A magyar ellenzék nagy baja, hogy ezt a nagyon egyszerű tételt csak rendkívül nehezen tette magáévá. A Fidesz már a ’90-es évek közepe óta az alacsonyan iskolázott választók szája íze szerint kommunikál, így üzenetei célba jutnak lakosság többségénél. Lényegében úgy beszélnek összetett politikai ügyekről, ahogy azt Derekegyházán a sarki kocsmában szokás. A Fidesz ezért erős a kis lélekszámú településeken, és ezért nem képes hosszasan uralni a nagyobb városokat, főleg Budapestet. A Fidesz azért is fél a Jobbiktól, mert a vidéket épp olyan populista módon szólítja meg a másik jobboldali párt, mint ők...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.