2017. március 18., szombat

VADÁSZREPÜLŐGÉPEK OSZTRÁK BEVETÉSEN - MINDENKI NYERNI AKART

ÉLET ÉS IRODALOM ONLINE
Szerző: Földvári Zsuzsa
2017.03.17.


Tizenöt évvel ezelőtt rendelte meg ma is üzemelő vadászrepülőit az osztrák kormány. Szinte az első perctől vizsgálják állami és civil szervezetek, mennyi korrupció, dilettantizmus játszott közre abban, hogy a gépek drágák és elavultak. Az agilis védelmi miniszter ezúttal az Airbus gyártócéget jelentette fel vesztegetésért, csalásért, hatalmas kártérítést követelve.

Egyértelműen bizonyítani tudjuk, hogy az Airbus cég tudatosan megtévesztette az osztrák köztársaságot. Ha a döntéshozók birtokában lettek volna a valódi információknak, akkor egészen biztosan nem a cég Eurofighter Typhoon nevű katonai repülőgépét rendelték volna meg, hanem a svéd konkurens, a Saab gépét, a JAS 39 Gripent. A csalás nem csak a vételárra vonatkozik, hanem a gép technikai kapacitására, felszerelésére is.” Ezzel a meglepő közléssel állt elő az osztrák védelmi miniszter, Hans Peter Doskozil. A meglepetést az okozta, hogy a vadászgépeket 2002-ben rendelte meg az akkori osztrák kormány az EADS nevű európai konzorciumtól, s azóta a bécsi számvevőszék öt alkalommal vizsgálta a gépbeszerzést, s éppen úgy nem talált jelentős kivetnivalót, mint a 2006‑ban erre a célra felállított parlamenti vizsgálóbizottság. Öt évvel ezelőtt a honvédelmi minisztériumban egy számítógépekkel agyontámogatott szakértői gárda, a Task Force alakult meg az összes részlet feltárására. Évekig nem jutottak ötről a hatra, 2016. januárban azonban Doskozil átvette a tárca irányítását, új erőket, technikákat vetett be, s most a csoport 133 oldalas elemzésére hivatkozva állítja, hogy Ausztriának 183,4 millió euró kártérítés jár, az eredeti vételár 10 százaléka. De ha minden vádat bizonyítani tudnak, akkor a miniszter szerint az országnak 1,1 milliárd eurót kell kapnia.

Doskozil burgenlandi rendőrtisztből, szociáldemokrata pártkáderből lett hihetetlen sebességgel hadügyminiszter. A 2015-ben kirobbant menekültügy idején figyeltek fel rá, amikor a beömlő tömegek elhelyezését, tovább­küldését tettre készen, de emberségesen irányította. A katonai tárcát is szokatlan dinamizmussal vette át, s fejlesztési követeléseivel, költségvetési pénzek megszerzésével hosszú évek hervadása után újra látványos növekedési pályára állította a honvédelmet.

Váratlan bejelentését követően a parlament két ellenzéki pártja, a zöldek és a szélsőjobboldali szabadságpártiak összefogtak, s a tág jogszabályi lehetőséget kihasználva újabb vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezték. A legkésőbb jövőre esedékes általános választás miatt a bizottsági munkának megnő a jelentősége, nem véletlen, hogy élére maga a parlament elnöke, a szociáldemokrata Doris Bores fog ülni, s a munka már májusban megkezdődik.

A semleges osztrák légteret 1985-től a SAAB cég használtan vett Sárkányai (35 OE Draken) védték, a katonai vezetés 2000 végén állította össze, hogy az új vadászgépeknek milyen feltételeket kell teljesíteniük. Az elkövetkező hónapokban a SAAB Gripenje, a francia Dassault Mirage-a, a Lock­heed F–16-osa és az azóta már Airbus Group néven futó cégcsoport németországi EADS konszern Typhoonja kapott meghívót. Az EADS 2000-ben alakult, eleinte a British Aerospace (BAE) brit katonai óriáscég is kapcsolatban állt vele, de később 11,1 százalékos francia, ugyanennyi német, 4,2 százalékos spanyol – döntően állami – tulajdoni hányaddal formálódott, 73,6 százalékot a részvényekből pedig a tőzsdén értékesítettek. Az öt albizottságból álló katonai értékelő csoport a három, összesen 5000 gépelt oldalas ajánlatot első nekifutásban – az időpont 2002 júniusa – értékelhetetlennek minősítette, egyik sem tett eleget az összes kívánalomnak. Ezek ugyanis az árakon, a működési költségeken túl azt is akarták, hogy az 1,791 milliárd eurós vásárlással álljon szemben egy 200 százalékos ellenüzlet, azaz a győztes pályázó 4 milliárd euróért vásároljon olyan termékeket osztrák cégektől, amelyek a vadászgépek szállításával függenek össze.

Második nekifutásra már csak a Gripen és a Typhoon maradt állva, az öt albizottságból négy – 2002 nyarán – az utóbbit találta jobbnak, annak ellenére, hogy drágább. Ám rengeteg extra felszerelést ígért, átmenetileg az Eurofighter első fejlesztésű változatát, amit aztán, ahogy elkészül, felcserélnek a modernebb második verzióval. A döntést a kormány is egyöntetűen szavazta meg egy emlékezetes kancellári reggelin, jóllehet a pénzügyminiszter eladdig az amerikai F–16-osokat pártolta, a szintén FPÖ-s védelmi miniszter pedig a Gripenek híve volt. Herbert Scheibner szerette hangoztatni, hogy ő pártatlan volt, évekkel később azonban 60 ezer eurós megbízást kapott az EADS-tól arab országoknak nyújtandó tanácsadásért...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése