2018. január 28., vasárnap

HOGYAN OSZTÁLYOZZUK A SZAVAKAT? NEM BIZTOS, HOGY ÚGY KELLENE, AHOGY AZ ISKOLÁBAN TANÍTJÁK!

QUBIT
Szerző: KÁLMÁN LÁSZLÓ
2018.01.28.


Már harmadik elemiben elvont nyelvtani kategóriákkal bombázzák a gyerekeket, amiknek szinte semmilyen szemléleti alapjuk nincs. Hagyjuk a mára teljesen elavult iskolai nyelvtant!

Az európai kultúrában és tudományban mindig is nagy divatja volt az osztályozásoknak. Az iskolai tankönyvekben, a lexikonokban szinte minden jelenségnél, fogalomnál először azt találjuk meg, hogy milyen tágabb fogalomnak az alosztályáról van szó (hogy mi a genus proximuma az illető dolognak), hogy mik az illető alosztály sajátosságai (vagyis hogy mik a differentia specificái), majd az következik, hogy neki magának milyen alfajai vannak, és nagyjából ezt nevezik az illető dolog ismeretének. (Például a pingvinek a madarak osztályának egyik rendje, pontosabban az abba a rendbe tartozó egyetlen család. Különös sajátosságai vannak, például a szárnya inkább uszonyszerű, repülésre nem is alkalmas, és így tovább. És van 6 nembe sorolható 22 faja.)

Hasonló, ún. taxonomikus megközelítésben tanítják hagyományosan az iskolában a nyelvi fogalmakat is: a mondatokról, a határozókról is általában a fajtáikat kell elsősorban megtanulni. Nem akarom én mindenestül bírálni a tudásnak ezt a fajta rendszerezését, bár a didaktikai hasznosságáról egyáltalán nem vagyok meggyőződve. Egy szeletére fogok csak összpontosítani, a szavak fajtáira, osztályozására, mert ennek az iskolában meg a nyelvtechnológiában nagy szerepe van, és mert egyáltalán nem magától értetődő probléma. Úgy gondoltam, hogy ez a témakör egy egész sorozatot is megér, ezért most éppen csak belekezdek.

Mi az, hogy szófaj?


Az első absztrakt nyelvtani fogalom, amivel az iskolai nyelvtanórákon találkoztunk, a szófaj. Akik kevésbé hepciáskodó természetűek, azok szépen benyalták, hogy van ilyen, megtanulták legalább a legfontosabb szófajok nevét, amikre még példákat is tudnak hozni, némelyiknek még a tartalma is világos volt nekik. Nekem ez sosem sikerült, és már az iskolában is éreztettem (nem is mindig finoman), mennyire nem vagyok megelégedve a szófajjal mint kategóriával. Nem fogom mindazt a sok problémámat elmesélni, amibe sok évtized alatt beleütköztem a szófajokkal kapcsolatban. Arra fogok összpontosítani, hogy körülbelül miről van szó, és hogy a szövegekkel foglalkozó számítógépes rendszerek vehetik-e bármi hasznát ennek a fogalomnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.