2018. június 19., kedd

KÖZELÍTHETŐK-E A NYUGATI ÉS A KELETI BÉREK EURÓPÁBAN? ÉS KI MELLETT ÁLL A KORMÁNY?

MÉRCE
Szerző: KUNERT ANNAMÁRIA
2018.06.19.


Németországban dolgozó kamionos a német minimálbérnél nem kereshet kevesebbet. És a Németországon áthaladó magyar kamionos? Amikor munkavállalói érdekről beszélünk, általában mindenki ugyanarra gondol: jobb munkafeltételek, kiegyensúlyozott munkaügyi kapcsolatok, támogató légkör, magasabb bér, és még sorolhatnánk. Ugyanakkor, ha jobban belegondolunk, hogy mi jó a munkavállalónak, már nem biztos, hogy ennyire könnyű dolgunk van. A teherfuvarozással kapcsolatos uniós viták rávilágítanak a Nyugat-Európa és a periféria válallatait és dolgozóit érintő kérdés ellentmondásaira. Ki mellett áll a magyar kormány, és mi lehet a megoldás?
Ha választani kellene az alacsony bér és a munkanélküliség között, melyiket választanánk?

Inkább megalkuszunk, és dolgozunk viszonylag kevés pénzért, vagy harcolnánk magasabb bérért annak tudatában, hogy az előbb vagy utóbb, de munkahelyek elvesztését fogja eredményezni? Ha nem a miénket, akkor a munkatársunkét. Vajon mire hatalmaztuk fel az értünk, dolgozókért harcoló szakszervezeteket? Hiszen, mint tudjuk, ahhoz, hogy valahol több legyen, máshonnan el kell venni. Kérdés, hogy kik esnek ennek áldozatul, kell-e, hogy bárki is megfizesse ennek az árát? Létezik járulékos veszteség a munka világában? Vagy már eddig is volt, csak egyszerűen nem hajlandó senki kimondani? Nap mint nap olvasunk, hallunk a digitalizációról, ami már nemcsak könnyebbé teszi az életünket, hanem uralja is, átveszi a helyünket. De vajon hol van ennek a határa?

Az utóbbi időben sokat emlegetett közlekedési szektorban is egyre gyakrabban felüti a fejét a kérdés, hogy hogyan alakítja át a munkahelyeket nemcsak a digitalizáció, de a változó munkapiaci helyzet, a több szempontból is átalakuló foglalkozások, munkakörök, de akár ide sorolhatnánk az európai integráció kérdéskörét is.

De hol marad az ország versenyképessége? Mi történik akkor, amikor az integrált országok, az EU keleti és nyugati régiója között is érdekellentét alakul ki? Vajon ilyenkor a megkérdőjelezhetetlennek gondolt munkavállalói érdekek között is létrejön az ellentét? Valami hasonló történik most a közlekedési ágazatban, azon belül is a teherfuvarozók körében. Május végén szavazta meg az Európai Parlament az egyik legfontosabb ezzel kapcsolatos kezdeményezést, amely az utóbbi hónapokban tárgyalóasztalhoz ültette a szakszervezeteket és a kormányt. A kiküldetési irányelv módosításáról szóló javaslat úgynevezett mobilitási csomag része,amely elsősorban a nemzetközi teherfuvarozásban kialakult káoszban próbál rendet vágni. De nézzük, hogy pontosan miről is van, szó és kiket érint valójában..
.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.