2018. december 5., szerda

A HATALOM A CEU KIEBRUDALÁSÁVAL EGYIDŐBEN HIHETETLEN JOBBOLDALI ERŐTERET HOZOTT LÉTRE A SAJTÓBAN - SZELESTEY LAJOS NEMZETKÖZI SAJTÓSZEMLÉJE

B1 BLOGCSALÁD
Szerző: SZELESTEY
2018.12.05.


- A világ nem győz tiltakozni a jobboldali média fideszesítése ellen, de csak a borsót hányja a falra

- A szélsőséges osztrák alkancellár a CEU ügyében is teljesen egy követ fúj Orbán Viktorral, bár nyelvi leleményként ő legalább bevetette a vándoregyetem vádját

- A régi idők iránti áhítatot lovagolják meg napjaink konzervatív forradalmárai, ám a Magyarországot leszámítva sehol sincs többségük, hogy törvényesen keresztül vigyenek radikális változásokat

Die Presse

Az Európai Újságíró Szövetség bírálja a Magyarországon a most megalakult jobboldali médiaholdingot. A közlemény szerint a vélemények sokszínűségét fenyegeti, hogy összevonják a kormányhoz hű szerkesztőségeket, épp ezért le kell állítani a folyamatot. A nyilatkozat egyben emlékezteti az Orbán-kabinetet arra, hogy minden uniós tagállam köteles szavatolni a sajtópluralizmust, ideértve olyan feltételek biztosítását, amelyek lehetővé teszik, hogy a polgárok részt vegyenek a nyilvános vitákban, és nézeteiket minden félelem nélkül fejthessék ki. A szervezet felszólította a Bizottságot, hogy az tekintse a hatalommal való módszeres visszaélésnek a miniszterelnök próbálkozását a sajtószabadság korlátozására.

FAZ

Szinte egyik pillanatról a másikra új hatalmi központ jött létre Magyarországon, ahol Orbán érdekében egyesültek a magánkézben lévő rádiók, tévék, újságok, netes portálok. A kereken 500 céget összefogó holdingot Liszkay Gábor, a kormányfő régi vazallusa vezeti. A Riporterek Határok Nélkül, valamint a Német Újságíró Szövetség is úgy reagált, hogy minden eddiginél nagyobb veszély leselkedik a magyar sajtószabadságra. Ám ezzel együtt, egy-két kivételt leszámítva nem lehet arra számítani, hogy lényeges változás következik be a magyar médiapiacon. Az eddigi gazdák ugyanis a miniszterelnök feltétlen híveinek számítanak és a kiadványok idáig is a hatalom irányvonalát szajkózták. Kivételt a Szabad Föld jelent, amely Mészáros Lőrinc közvetítésével kerül most Puch Lászlótól az alapítványba.

A Nézőpont Intézet szerint azonban a baloldali sajtó még így is enyhe fölényben van. Ugyanakkor az összevonás nagyon is igazodik ahhoz, amit Orbán korábban mondott az egyetlen hatalmi centrum szükségességéről. Hogy a G-nap után Mészáros, Habony és a többiek, a kormányfő bábjaiként valójában milyen szándékkal szálltak be a sajtóba, az most egyértelműen látszik. A magyar sajátosságok közé tartozik, hogy ha valamely orgánum gazdát vált, akkor azon mód megváltozik a politikai irányvonala.

The Times

A lap szerint vizsgáznak az osztrák értékek azzal, hogy a CEU Bécsbe települ. Az egyetem szempontjából a lépés ugyanakkor annyit jelent, mintha nem egy tűzforró edényben, hanem kis lángon főznék tovább az intézményt. Az igaz, hogy Magyarországgal ellentétben Ausztriában túlnyomórészt semmilyen kifogás nem érheti a tanszabadságot. Csak éppen a kancellártól és a bécsi polgármestertől eltérően a Szabadságpárt valószínűleg nem túl lelkes a költözés láttán. Vezetői közül többen nyíltan osztják Orbán Viktor véleményét Soros Györgyről, mármint hogy ő a liberális összeesküvés főcsővezetője az európai kultúra aláásására. Az FPÖ az utóbbi időben próbált megszabadulni az antiszemitizmus öröklött bajától, de az egymást követő botrányok arról árulkodnak, hogy azért a mélyben erős az ellenérzés a zsidókkal szemben.

Orbán számára a CEU lett minden, amit az általa szorgalmazott illiberális demokrácia nem akar. Az egyetem bécsi működése ugyanilyen okokból egy sor súrlódás forrása lehet. Ausztria persze nem Magyarország és az osztrák kormány nem olyan, mint a magyar rezsim. Bécs még nyílt, virágzó világváros, ahol a jogállam szigorúan köti a hatalmat. De most majd kiderül, hogy az értékek számítanak-e még annyit, mint két évvel ezelőtt...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése