2019. április 17., szerda

ÁLLAMI REKLÁMKÖLTÉS 2006-2018

ÁTLÁTSZÓ / MÉRTÉK BLOG
Szerző: Mértékblog
2019.04.16.


A Mérték Médiaelemző Műhely és az Átlátszó évek óta figyelemmel kíséri az állami reklámköltés alakulását. Az adatvizualizáció frissült a tavalyi adatokkal, így már a 2006-2018 évek állami reklámköltését lehet nyomon követni az ábrákon. Bátorfy Attila és Urbán Ágnes írása.

Az elemzés a Kantar Média adatbázisa alapján készült, amely az ún. listaáras reklámköltéseket tartalmazza. Ez a médiumok által hivatalosan publikált listaárból és az értékesített reklámfelületből számítja a reklámköltést. Az adatbázis nem tartalmaz minden médiumot, az adatok értékelésekor erre figyelemmel kell lenni és adottságként el kell fogadni. Így például hiányzik három politika-közeli tévécsatorna, a Hír TV, az Echo TV és az ATV, a közterület piacon fontos szereplő, a Mahir Cityposter és az ESMA, vagy a Habony-érdekeltségű 888.hu, a rádiók közül pedig a Karc FM és a Lánchíd Rádió.

A 2018-as év adataival frissült ábrákon jól látszódik a két legfontosabb tendencia. Egyrészt az állami reklámköltés volumene folyamatosan növekszik, különösen látványossá vált ez a növekedés a 2014-es kormányzati ciklusban. Másrészt minden korábbinál egyértelműbbé vált a piactorzítás: míg korábban, különösen 2010 előtt az állami hirdetésekből jelentős összegek jutottak a pártoktól független szereplőknek, például a külföldi tulajdonban lévő vállalatoknak, addig ma már egyre inkább a kormányközeli médiába jutnak az állami források. A hirdetési piacon tehát visszaszorulóban vannak a piaci mechanizmusok és nő a politika befolyása...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.