2019. július 15., hétfő

ZSÁKFALVAK KUTYASZORÍTÓBAN: FEJLŐDÉS HELYETT ELZÁRTSÁG

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: VAS ANDRÁS
2019.07.15.


Somogyban a települések harmada nem része a megye vérkeringésének, mert több évtizede nem építik meg a zsákfalvak életét könnyítő útszakaszokat.

- A világot jelentené számunkra – mondja Gyurik Attila, az alig százfős somogyi Fiad polgármestere arról az útról, amely települését kötné össze az épülő 67-es gyorsforgalmi úttal. Jelenleg ugyanis csak a fürdőváros, Igal felé van kijárata a falunak, pedig a másik irányba mindössze négy kilométeres távolságban fut a gyorsforgalmi. Az összekötő útból ráadásul több mint három kilométer már jelenlegi is megvan - egy erdészeti út vezet a 67-es felé -, ám az is véget ér nyolcszáz méterre a főúttól. - Ha minőségi utat akarnának önkormányzati területen, 4,2 kilométer aszfaltcsík kellene – jegyzi a faluvezető. – Negyvenöt éve ígérgetik, nem tudom, hány tanulmány és terv készült már, de érdemi lépés sohasem történt. 

Csak viszonyításképpen: ha megépülne az út, 18 kilométer lenne Balatonlelle vagy Szemes, a helyiek el tudnának járni dolgozni a tóhoz. Most erre semmi esély, ugyanis 52 kilométert kell autózniuk. Emellett, ha kinyílna a falu, balatoni háttértelepüléssé válhatnánk, és felértékelődnének az ingatlanjaink, amelyek most semmit sem érnek: Fiadon 6-700 ezer forintért házat lehet venni. Nem véletlen, hogy az apró falu is szerepelt abban a módosító indítványban, amelyet Potocskáné Kőrösi Anita nyújtott be a jövő évi költségvetés tervezetéhez: a siófoki jobbikos képviselő 18 somogyi zsákfalu megnyitását javasolta gazdasági, turisztikai és szociológiai szempontok alapján, ám módosítóját már a bizottsági szakban lesöpörte a kormánypárti többség. 

Pedig Fiadhoz hasonlóan Somogy településeinek nagyjából harmada esik ki átmenő forgalom híján a megye vérkeringéséből. A hátrányos helyzet miatti elvándorlás következményeként a népesség rohamosan csökken, elöregszenek, ez pedig szakemberek szerint lassan visszafordíthatatlan folyamattá válik.

A zsákfalvak kinyitására lett volna forrás, a 2014–20-as uniós költségvetési ciklusban ugyanis több mint ezermilliárd jutott úthálózat-fejlesztésre, csak éppen a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában nem esett szó ezen települések kinyitásáról. Somogyban 69 új, a településeket megnyitó-összekötő útra lenne szükség, az összes megépítése normál szélességben és alappal nagyjából 50 milliárdba kerülne, de a legtöbb helyen már négy méter széles gazdasági feltáró utak is hatalmas változást hoznának a helyiek életébe. 

- Két-három évtizede biztos ígérgetik már – állítja Kőkuti István, a kevesebb, mint kétszáz fős sváb falu, Ecseny polgármestere. – Mernye felé három kilométernyi útra lenne szükségünk, és ezzel 11-12 kilométerrel lerövidülne a távolság Kaposvár felé. Időben kevesebb, mint felére csökkenne a távolság, vagyis sokkal többen tudnának bejárni dolgozni a megyeszékhelyre. A mostani két ember helyett 10-15 család élhetne kaposvári munkahelyből, ami anyagilag óriási előrelépést jelentene nekik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.