2020. szeptember 24., csütörtök

SZEGÉNY GYEREKEK ZSÁKUTCÁJA JÁRVÁNNYAL ÉS ATTÓL FÜGGETLENÜL

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2020.09.24.


Egy oktatáskutató ismerősöm csak erősen mosolygott arra a felvetésemre, hogy a Covid-járvány miatti iskolazárások következtében a most 1-12. osztályba járó tanulók átlagosan három százalékkal kevesebbet fognak keresni életük során, mintha a 2019/2020-as második félévet is rendesen végigjárták volna. Szerinte ezt nem lehet még tudni, de az valószínű, hogy a tudásolló a társadalom felső és a alsó része között tovább nyílik. A társadalom alsóbb szeleteiben élők, biztosan megint rosszul járnak. Mint mindig.


Különféle gazdasági műhelyek már most kalkulálják a lehetséges veszteségeket, a kérdéssel a Gazdasági és Együttműködési Szervezet (OECD) szokásos évi oktatási jelentésében (Education at a Glance) is foglalkozott. A nemzetgazdaságok kalkulált vesztesége az OECD szerint, évi 1,5 százalékkal kisebb GDP – az évszázad végéig. A nemzetek gazdasági veszteségei már jelenleg is olyan tetemesek, hogy az iskolák 2019-es működésének visszaállítása kevés az eltüntetésükhöz: csak az oktatás javításával lehet ledolgozni ezt a hátrányt. Segíthet például, ha a tanerő készségeit minél inkább az újfajta feladatokhoz igazítják. Ha a jelenlegi járványhelyzetben sikerül hosszabb távon is fenntartani a személyes oktatást, jobban figyelembe kellene venni, hogy akár egy-egy osztályon belül is milyen nagy különbséget idézhetett elő a tanulók felkészültségében a kiesett időszak. Tehát még több, az egyéni felkészültségre alapozó módszerre lenne szükség a tantermekben.

Nézzük a számokat: Magyarországon 32 kiesett tanítási nappal a magyar gyerekek a középmezőnyhöz tartoznak, fej-fej mellett a brazilokkal, norvégokkal és a hollandokkal. Észtországban 58, a brit és a litván gyerekeknek csak 20 vagy annál is kevesebb tanítási nap maradt ki a koronavírus-világjárvány miatt. Hazánkban arról csak becslések vannak, hogy a Klebelsberg Központhoz (KK) tartozó 750 ezer diák közül hányan nem tanultak igazán otthon, ami biztos, hogy mintegy 37 ezer diák családja nem rendelkezik a távoktatáshoz szükséges digitális eszközökkel, de jóval többen lehetnek azok, akik kimaradtak a tanulásból. Ercse Kriszta oktatáskutató százezerre becsülte a számot, figyelembe véve azt is, hogy a szakképző iskolák már nem a KK-hoz tartoznak, és ezekben még nagyobb lehet a kimaradó diákok aránya. Sokan lehetnek azok is, akik egyetlen – dolgozó – szülővel és több iskolás testvérrel élnek, vagy akiknek a szülei kénytelenek voltak bejárni a munkahelyükre, és ezért a gyerekek nem sokat profitáltak a táviskolából, még ha volt is számítógépük – ahogy ezt a Qubit.hu írta...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.