2021. január 21., csütörtök

BELEBETEGSZENEK, BELEFÁRADNAK A TANÁROK A COVID ALATTI OKTATÁSBA

MÉRCE
Szerző: TÓTH CSABA TIBOR
2021.01.21.


Súlyos mentális, és bürokratikus munkaügyi terheltség, romló kapcsolat a diákokkal és szüleikkel, kevés érdemi intézményes segítség. Ezek voltak azok a leggyakrabban leírt körülmények, amelyek a Pedagógusok Szakszervezete ifjúsági tagozatának online felméréséből.


Az általuk kiküldött kérdőívet végül 1496 fő, a közoktatásban dolgozó 1281 nő és 215 férfi töltötte ki, többségük Budapestről, Győr-Sopron megyéből és Csongrád-Csanád megyéből válaszolt és általános iskolában vagy szakiskolában dolgozik, néhány hónaptól eltekintve tehát mindannyian az elrendelt iskolai távoktatást kell, hogy működtessék a járványkorlátozások alatt.

Az adatok szerint az iskolai munkahelyi légkört a kitöltők 70%-a jónak minősítette: egy 5-ös skálán 3-asra, vagy 4-esre, az oktatott diákok szüleivel való kapcsolatot 50% 4-esre (nagyon jó) (összesen 70%). A legjobbra a diákokkal (90% 4 és 5) és saját kollégáikkal való kapcsolatot értékelték, de az intézmények vezetőségével való kapcsolattartás is 4-es, 5-ös értékeket kapott a skálán (65%).

Az oktatási intézmények belső kohéziója és a gyerekek tehát azok a tényezők, akik a tanítók, tanárok szerint megkönnyítik munkájukat.

Ezek mellett azonban súlyos problémákra is fényt derített a kérdőív. A dolgozók 35%-a rossznak (2), további 35%-a pedig közepesnek (3) ítélték meg például a közoktatás jelenlegi állapotát. Nem nagyon jutott idő feltöltődésre, pihenésre sem 2020-ban, 38%-uk válaszolt úgy, hogy még a nyári szünidőben sem jutott idejük aktív feltöltődésre a saját családjuk körében.

További súlyos probléma a távoktatás és a járvány okozta mentális megterheltség, ebben a felmérés rámutatott a központi segítség gyenge, vagy elenyésző voltára. A tanítók és tanárok többsége ugyanis az ezzel kapcsolatos kérdésre úgy válaszolt, főként a családtól, barátoktól, és a testületen belüli kollégáktól kérnek mentális segítséget, pszichológus, pszichiáter segítségével csak elenyésző kisebbségük találkozott az év során..

Egy további, súlyos és sokszor alulértékelt problémát is feltártak a felmérés készítői, ez pedig az, hogy a munkahelyi megterhelést, negatív többletfeladatokat a tanárok számára nem is az oktatás maga, hanem az emellett elvégzendő tengernyi, bürokratikus kötelesség, és a munkahelyi elismerés, megbecsülés hiánya jelentik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.