2021. február 18., csütörtök

MINÉL NEHEZEBB AUTÓT GYÁRT EGY CÉG, ANNÁL TÖBBET SZENNYEZHET

G7.HU
Szerző: BUCSKY PÉTER
2021.02.18.


Összeütközött az autóipar az éghajlatvédelemmel, és az utóbbi tört össze csúnyábban. A 2050-re klímasemlegességet kitűző Európai Unióban olyan szabályokat sikerült megalkotni, amelyeknek köszönhetően továbbra is érdemi szankciók nélkül lehet nagy és szennyező autókat gyártani az évtized végéig. Az éghajlatváltozás szempontjából kiemelkedően káros sportkocsikat pedig lényegében kivették a szabályozás alól.

Az uniós szabályozás leginkább morbid része, hogy

olyan képletet alkottak, amivel azt érték el, hogy minél nehezebb és szennyezőbb autót gyárt egy cég, annál enyhébb szabályok vonatkoznak rá
.

Ennek következtében az az érdekes helyzet állt elő, hogy nehezebb egy egytonnás kisautóval teljesíteni a kibocsátási határértékeket, mint egy 2,5-3 tonnás városi terepjáróval. Utóbbiba betesznek egy aprócska villanymotort egy parányi, sokszor még 100 kilométerre sem elég akkumulátorral, és papíron máris egy környezetbarát járműről van szó.

Pedig a technológia mai szintjén lényegében biztosak lehetünk benne, hogy egy kisautóhoz kapcsolódik kevesebb szén-dioxid-kibocsátás, különösen akkor, ha a gyártás környezetterhelését is figyelembe vesszük. Egy Land Rover terepjáró legyártása 35 tonna szén-dioxid kibocsátásával jár, míg egy Citroen C1-é 6 tonnával. A kisautó kilométerenkénti 106 grammos kibocsátása mellett ez azt jelenti, hogy 273 ezer kilométer megtétele után lenne ugyanakkora a környezetterhelése, mint egy nulla kilométeres Land Rover Discovery-é.

Csakhogy az uniós szabályozást úgy alkották meg, hogy az egyetlen figyelembe vehető faktor az autók szén-dioxid-kibocsátásakor a kipufogón át a tesztek során távozó molekulák tömege. Ennek fő vesztese az alábbi ábra szerint a mezőny legkönnyebb autóit előállító Suzuki. Itt az látható, hogy az Európai Unióban legtöbb személyautót eladó gyártók a 2019-es értékesítési adataik alapján hogy állnak flottaszinten a 2015-ös, illetve a 2020/21-es kibocsátási elvárásokhoz képest...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.