2021. február 20., szombat

TIZENEGYES - MIT OLVAS AZ ÍRÓ? TÓTH KRISZTINA

KÖNYVESMAGAZIN.HU
Szerző: OTT ANNA
2021.02.11.


Az író is elsősorban olvasó. A Könyves Magazin sorozatában írókat kérdezünk olvasási szokásokról, az éjjeli szekrényen heverő könyvekről, és arról, milyen regény határozta meg az életüket. Tizenegy kérdés az olvasásról. Ezúttal Tóth Krisztina, az Akvárium, a Pixel és a Fehér farkas szerzője.

A sorozat korábbi válaszolói: Láng ZsoltMucha Dorka, Krusovszky Dénes.

Mit olvasol épp?

Sofi Oksanen A kutyafuttató című regényét (kritikánkatinterjúnkat és beszámolónkat a linkeken olvashatjátok - a szerk.), fordította Bába Laura. Most fejeztem be Linda Boström Knausgard Isten hozott Amerikában című regényét (interjúnkrecenziónkbeszélgetésünk a könyvről - a szerk.), amelyet Papolczy Péter fordított.

Milyen olvasó voltál gyerekként? Melyik gyermekkori olvasmányod volt nagy hatással rád?

Körülbelül ötödik osztályos koromtól olvastam rendszeresen. Az első nagy élmény Halasi Mária Az utolsó padban című ifjúsági regénye volt. A perifériára szorult kislányt nagyon szerettem a könyvben. Még a sárga pöttyös borító is előttem van. Gimnáziumban a Tonio Kröger volt elemi hatással rám.

Melyik könyvre mondanád azt, hogy bárcsak te írtad volna?

Biztos lehetne erre valami tetszetőset válaszolni, de ha őszinte akarok lenni, nincsenek ilyen gondolataim. Műre az ember nem irigykedik, legfeljebb munkakörülményekre. És vágyni is leginkább arra vágyik szerintem a legtöbb író, hogy ő maga mindent meg tudjon írni, amit szeretne. Hogy képes legyen rá és beleférjen az életidejébe.

Írd le a legjobb olvasási élményed! 

Nyár, általános iskola, otthon. Már nagy vagyok, hetedikes vagy nyolcadikos, bent kuksolok a szobában, redőnyök lehúzva, Astrid Lindgren A rabló lánya című művét olvasom. Lenyűgöz, hogy a főhős elköltözik otthonról egy barlangba.

Mit kellene mitndenképp felvenni a kötelező olvasmányok listájára?

Berg Judit Lengemesék sorozatát.

Melyik könyvet kellene mindenképp levenni a listáról?

Jókai Aranyember című művét. Nem elsősorban azért, mert nehezen olvasható és kedvét szegi a diákoknak, hanem a nőalakok ábrázolása miatt. Mert mit tudunk meg róluk? Tímea nem szereti a férjét, de engedelmesen szolgálja. Rendben tartja a házat és viszi a férfi üzleti ügyeit, ha távol van. Soha nincs egy rossz szava sem. Noémi szerelmes, de osztozik a férfin. Tímár Mihály néha megjelenik a szigeten, aztán elmegy. Noémi sose kérdez, csak örül. Nem lázadozik hanem csinosan várja Tímárt, amikor az éppen ráér. Hasonló problémám van az alsósoknak ajánlott Bárány Boldizsárral. Felsorolom Borbála tulajdonságait: szerény, halkszavú, szorgos. Mindig melegen teszi a levest az ura elé. Rendben tartja a házat, és amint van egy kis ideje, rohan a fodrászműhelybe. Sose ül le. Aranykezű, azaz mindig jókat főz. Bertalan, az apa, ezzel szemben zord, kevés szavú. Amikor Boldizsár elcsavarog, komoran lecsatolja a nadrágszíját. Lili lányom szerencsére nem értette, miért csatolja le: azt hitte, csak azért, mert nagyon teleette magát. Rémes…A gyerekeink az iskolában olvasott művekből építik fel, milyenek is a nemi szerepek...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.