2021. november 18., csütörtök

KÉNYELMES ÉS „INGYEN VAN” – TÚLZOTTAN RÁSZOKTUNK A CÉGES AUTÓKRA

G7.HU
Szerző: BUCSKY PÉTER
2021.11.18.


A vállalatirányítási szoftvereket fejlesztő, német gyökerű SAP magyar leányvállalata nemrég sajtóközleményben tudatta, hogy új cégautós szabályzattal zöldíti a tevékenységét: hibrid és elektromos hajtásúakra cseréli a benzines autóit. Kevés vállalat van Magyarországon, amely olyan sok autót ad a munkavállalóinak, mint az SAP, az 1123 fős cégnél 650 céges autó van, tehát a munkavállalók több mint felének jár.

Ezért aztán azt kérdeztük a cégtől, hogy egyáltalán lehet-e náluk nem kérni a céges autót. Válaszuk szerint a munkavállalók alig 15 százaléka választja autó helyett a pénzbeli juttatást – ami nagyon jól mutatja, hogy a munkavállalók Magyarországon ma már milyen nagy mértékben igénylik, hogy – különösen a keresett és jól fizetett állásoknál – a vállalati gépjármű a juttatási csomag része legyen.

Az SAP esete azért is érdekes, mert egy ennyire informatikai cégnél a munka nagy részében legalábbis vitatható, hogy nagyon nagy szükség lenne autóra, ez egy vállalati kényelmi juttatás. Persze az SAP tanácsadók sokat járják az országot, amihez mindenképpen szükség lehet gépjárműre, és az SAP-nál még olyan ösztönzők is vannak, amelyekkel a munkatársakat próbálják kevesebb autózásra ösztönözni, például az éves ingyenes üzemanyag limitet csökkentik. Ha pedig valaki nem kéri a céges autót, akkor kuponokat is kaphat autómegosztókhoz, ezen kívül van a cégnek ingyenesen használható saját kerékpárflottája, és ami nagyon fontos: az irodában zuhanyzó, öltöző, parkoló és bringatöltő.

Természetesen nem csak az SAP igyekszik kidomborítani a zöld vonalat, amikor a vállalati flottáján változtat, a fenti példát csak az aktualitás és a nagy méret miatt említettük. Nemrég a Vodafone is közleményt adott ki arról, hogy a 400 céges autójából 106-ot „környezettudatos” modellre cserél. A kommunikációban sok szó esik a karbonlábnyom csökkentéséről, de sok más céghez hasonlóan itt sem számolnak azzal, hogy a megvásárolt Skoda Octavia plug-in hibridek az egész életciklust nézve milyen mértékben csökkentik a környezeti terhelést. A gyártás és a használat közben, illetve a leselejtezés után keletkező környezetterhelés nincs benne a pakliban ahhoz képest, hogy lett-e volna más alternatíva a dolgozók munkakörülményeit javítani.

Pedig ilyenre is van példa. A Lidl nem csak a törvényileg kötelező 86 százalékát téríti meg annak a dolgozójának, aki közösségi közlekedéssel jár munkába, hanem a teljes bérlet árát kifizeti. Könnyen lehet, hogy ennek következtében pont az autóval való ingázás válik pénzügyileg ésszerűtlen választásnak.

Ha egy cég valóban fontosnak tartja a zöld közlekedést, akkor inkább csökkenteni igyekszik az autózás arányát, még ha nem is gátolja, de legalább nem részesíti előnyben azt.

Társadalmi és környezeti szempontból ugyanis egyaránt problémás, hogy a cégautók az „ingyenes közlekedés” illúzióját keltik a használóikban. Míg egy saját autónál pontosan tudja a használója, hogy annak milyen költségei vannak, egy cégautónál ez sokkal kevésbé lesz szempont, egy környezeti szempontból kiemelten szennyező termék fogyasztására csábít a használat.

A híres csokoládé-kísérletek óta tudjuk, hogy ha valami (ezúttal látszólag) ingyen van, akkor sokszorosára nő iránta a kereslet, még ahhoz képest is, mintha csak nagyon olcsó lenne. A 350 forintos BKK vonaljegy vagy egy ezer forintos vonatjegy elképesztően drágának tűnik az ingyenes és kényelmes autóhoz képest. Ám pont ezért jelentős a munkatársaknak személyes használatra is tömegével autót ajánló cégeknek a környezetszennyezésben játszott felelőssége, és a rendszámok zöldre cserélése ezen nem sokat változtat...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.