2022. január 22., szombat

NAHALKA ISTVÁN: A MAGYAR ISKOLARENDSZER NEM TUD EGYENLŐ FELTÉTELEKET BIZTOSÍTANI A GYEREKEKNEK

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2022.01.22.


Eljött a középiskolai írásbeli felvételi napja. Csakhogy ez a fajta mérés igazságtalan, és óriási stresszt okoz a kiskamasz diákoknak. Amit a felvételi másfél órája alatt éppen produkál a gyerek, jószerivel semmit nem mond arról, valójában milyen tudással is rendelkezik. Minderről Nahalka István oktatáskutatóval beszélgettünk, hiszen föl kell tenni azt a kérdést, szakmailag mennyire állja meg a helyét, hogy ilyen módon döntessék el, melyik gyerek milyen iskolába kerül.


Szombaton 73 ezer 14 éves gyerek ír középiskolai felvételit matematikából és magyarból.
Egyáltalán miért van erre szükség?

– Azért, mert a magyar szelektív oktatási rendszer, amelyben 4., 6., és 8. osztály után lényegesen eltérő iskolatípusokban tanulhatnak tovább a gyerekek. Ez egy Európában is párját ritkító szisztéma – nincs egyedül teljesen, de nagyon kevés hasonló van –, ennek az összes negatívumával együtt. Vagyis már nagyon korán elválasztjuk egymástól a gyerekeket, és tudjuk jól, az, hogy hová kerül be a gyerek, nem pusztán az addig elért iskolai, vagy a felvételi eredményeken múlik. A bekerülés ugyanis mindig erős összefüggést mutat a szociális háttérrel, tehát, hogy milyen családból származik. Ez a hazai szelektív iskolarendszer egyik jelensége...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.