2022. augusztus 10., szerda

HA FEL KELL ADNI A 480-AS ÜZEMANYAGÁRAT, KÉTSZERESEN IS AZ EU-RA MUTOGATHAT A KORMÁNY

G7.HU
Szerző: BUCSKY PÉTER
2022.08.10.


Elég sok dolog fenyegeti a hatósági üzemanyagszint fenntarthatóságát, legújabban a Barátság kőolajvezeték Magyarországot is ellátó déli ágának tegnap ismertté vált, de még múlt heti leállása. Ahogy korábban többször megírtuk, az ukrajnai háború kitörése óta ugyanis az olcsón beszerezhető orosz olaj biztosítja, hogy idehaza – ugyan egyre szűkebb körben – messze a piaci árszint alatt, 480 forintért lehessen kapni egy liter benzint és gázolajat.

Jelenleg nehéz megítélni, hogy a leállás okaként az oroszok által megjelölt elszámolási, banktechnikai ok mennyire valós, vagy inkább – az Északi Áramlat gázvezeték turbinaügyéhez hasonlóan – olyan mondvacsinált okról van szó, amellyel úgy lehet szorongatni az uniós tagországok energiaellátását, hogy közben mindezt az EU által kivetett szankciókra fogják.

Mindenesetre ha a kormány végül elengedni kényszerül a hatósági árat a magántulajdonú autóknál is, akkor szinte biztosan elmondja majd, hogy ezt az EU „elhibázott szankciós politikája” kényszerítette ki.

Ráadásul jó eséllyel nem is ez lesz az egyetlen dolog, amely miatt „Brüsszelre” lehet majd mutogatni.

A jövedéki adó szintjét az Európai Unióban közösségi irányelvek szabályozzák. Literenként a benzin esetében ez nem lehet alacsonyabb 36 centnél, 400 forintos euróárfolyamon 144 forintnál. A gázolaj esetében 33 cent, 132 forint ez a minimális érték. Magyarországon a kormányzat az eleve az EU-ban legalacsonyabbnak számító jövedéki adót csökkentette literenként 5 forinttal március 1-től, és így 115, illetve 110,4 forint ennek értéke. Ennek az alacsonyabb jövedéki adónak feltétele, hogy a világpiaci olajár 50 dollár felett legyen, ami a közel kétszer magasabb ár miatt hosszú távon is teljesülő feltételnek tűnik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.