2022. október 31., hétfő

„AZ LENNE A LEGJOBB, HA AZ EGÉSZ RENDSZER ÖSSZEOMLANA” – A KÖZOKTATÁS MINDEN SZEREPLŐJÉRE SÚLYOS TERHEKET RÓ A TANÁRHIÁNY

ÁTLÁTSZÓ
Szerzők: SZOPKÓ ZITA, BALOGH DÉNES
2022.10.28.


Az utóbbi időben számos alkalommal lehetett hallani az egyre nagyobb méreteket öltő tanárhiányról. Az Átlátszó által megszólaltatott diákok, szülők és tanárok beszámolóiból kiderül, hogy van, ahol történelemtanár tanít fizikát, 80 év feletti nyugdíjast hívtak vissza testnevelésórákat tartani, máshol a szülők magántanárral, vagy otthoni közös készüléssel próbálják megoldani az egyre kritikusabbá váló helyzetet, hogy az iskolákban egyszerűen nincs elég pedagógus, aki tanítsa a gyerekeket. Mindezt tovább súlyosbítja, hogy a jelenleg még dolgozó oktatók is egyre reménytelenebbnek látják a helyzetet, sokan gondolkoznak a pályaelhagyáson is. Videóriport!


Másfél hónapja kezdődött el a 2022-es tanév, ami azonban sokak számára nem volt felhőtlen. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) becslése szerint ugyanis tizenhatezer pedagógus hiányzik a rendszerből, ami a tanévkezdéskor is éreztette a hatását. Tavaly szeptember elsején a szakszervezet alelnöke, Totyik Tamás a Népszavának elmondta: minden negyedik iskolában vannak olyan tanárok, akik olyan órákat is kénytelenek megtartani, ami nem a saját szakterületükhöz tartozik, és minden ötödik iskolában előfordul olyan is, hogy felsőfokú végzettség nélkül tanítják a gyerekeket. Ezt erősíti az idén májusban publikált, „A közoktatás indikátorrendszere 2021” című kiadvány is, amelyből kiderül, hogy

négy év alatt két-háromszorosára emelkedett az egyes tantárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.