2022. december 10., szombat

„VAJON KIBÍRJA-E, AMÍG SORRA KERÜL?” – JÓRÉSZT CSAK A DIAGNÓZISIG JUTNAK EL A SEGÍTSÉGRE SZORULÓ GYEREKEK

24.HU
Szerző: KOVÁCS MÁRTA
2022.12.10.


Az oktatás problémáinak taglalásánál általában kevés szó esik a pedagógiai szakszolgálatok működéséről, miközben az ott dolgozó szakemberek munkája meghatározó szerepet játszik számos, különféle problémával küzdő gyerek életében. Három szakszolgálati dolgozó segítségével mutatjuk be, hogyan hagyja magára a segítségnyújtásra szinte már képtelen rendszer a kiszolgáltatott gyerekeket.


"A családok az utóbbi években egyre több papírt és egyre kevesebb valódi segítséget kapnak tőlünk"

– fogalmaznak pedagógiai szakszolgálatoknál dolgozó szakemberek egy nemrég kiadott közös állásfoglalásukban. A helyzetértékelést néhány nap alatt csaknem ezer érintett – minden ötödik ember – írta alá.

A szakemberek hangsúlyozzák, hogy az oktatás problémáit taglalva kevés szó esik a pedagógiai szakszolgálatokról, miközben az ott dolgozók munkája – például a logopédia, a nevelési tanácsadás, a szakértői bizottsági tevékenység, az iskola- és óvodapszichológiai ellátás vagy a korai fejlesztés – meghatározó fontosságú a gyerekek és szüleik számára.

A pedagógiai szakszolgálatok – amelyek egyébként 2013-ban több önálló közoktatási intézmény összevonásával kerültek az akkori Klik alá a centralizáció részeként – az utóbbi években azt érzékelik, hogy a szakértői tevékenység egyre nagyobb, míg a terápiás ellátás egyre kisebb hangsúlyt kap.

Miközben a köznevelési törvény értelmében egy gyerekeknek joguk van ahhoz, hogy a pedagógiai szakszolgálat valamely intézményéhez forduljanak segítségért, a szakszolgálatok egyre kevésbé tudják biztosítani, hogy ezt érdemben meg is kapják. Az összetett problémákkal teli rendszerben egyre kevesebb szakemberre egyre több gyerek jut, akik végül megfelelő ellátás nélkül maradnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.