2023. szeptember 7., csütörtök

NAHALKA ISTVÁN: A KORMÁNYT SEMMIVEL SEM LEHET KOMOLY LÉPÉSEKRE BÍRNI

HÍRKLIKK
Szerző: MILLEI ILONA
2023.09.07.


„Nem hiszem, hogy az Ipsos Globál oktatásról szóló lehangoló felmérése hatna a magyar kormányra, a hatalom nem szokta figyelembe venni a tényeket, sőt, sokszor a tényekkel szemben politizál” – mondta a Hírklikknek Nahalka István. A 29 országban készített felmérésből az derült ki, hogy a magyar felnőttkorú lakosság elégedetlen az ország oktatási rendszerének jelenlegi formájával, az oktatás minőségével. A legtöbb szempont szerint Magyarország az utolsók egyike, legyen szó a tanárok megbecsültségéről, megfelelő erőforrásokról és felszerelésekről, vagy akár egyenlő esélyekről. Ráadásul a helyzet csak romlott az elmúlt időszakban. Az oktatáskutató szerint hiába minden, nem lehet semmiféle komolyabb lépésre rábírni a kormányt.


Ön szerint lehet hatása az Ipsos felmérésének?

Nem hiszem. Ez a hatalom nem szokta figyelembe venni a tényeket, sőt, sokszor a tényekkel szemben politizál. Nagyon sok mindenben mutattunk már trivialitásokat, a magyar oktatás eredményei több ponton is rosszak, romlanak, de hiába minden, nem lehet semmiféle komolyabb lépésre rábírni a kormányt.

Ráadásul az is kiderült, hogy Magyarországon a válaszadók 76 százaléka nem javasolná senkinek, hogy tanárnak álljon, 74 százalék szerint a tanárok nincsenek megfizetve. Azt is mondják, a politikai, ideológiai elfogultság az egyik legnagyobb kihívás, amellyel az oktatásnak szembe kell néznie. Ön szerint is ez utóbbi a „vezérelv” a magyar oktatásban?

Van ilyen, ez tetten érhető a Nemzeti alaptantervben, a kerettantervekben, sok pedagógus pedagógiai munkájában is, de azért én a problémák között semmiképpen nem tenném a legelső helyre. Ennél súlyosabb gondjaink vannak a színvonallal, azzal, hogy tudunk-e XXI. századi műveltséget biztosítani a gyerekeknek. Probléma persze a politikai, ideológiai elfogultság is, egy indoktrináló, bizonyos ideológia mellett nagyon elkötelezett iskola sem jó. Jó lenne, ha egyszer ezt is elő lehetne venni, és ezzel kapcsolatban is más irányba terelni a magyar iskolát. De az a helyzet, hogy ebben a pillanatban nem ez a legnagyobb gondja az iskolának.

Hanem?

Az anyagi helyzete, a pedagógusok helyzete, a pedagógushiány – ezek azok, amik egészen közvetlenül jelentik a problémákat. Persze, van egy mélyebb szint, hogy mennyire felkészültek a pedagógusok arra, hogy modern módon tudjanak tanítani, hogyan tudnak ehhez feltételeket biztosítani az iskolák – nem tudnak biztosítani –, milyen az oktatáspolitikai környezet. Hozzáteszem, az oktatáspolitikai környezet nem tud olyan feltételeket teremteni, amelyek között lehetne jobb, eredményesebb, hatékonyabb tevékenységet végezni. Ezek az igazi nagy problémák. Nem akarom ezzel azt mondani, hogy az ideológiai egyoldalúság az nem probléma, az is az...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.