2023. november 27., hétfő

HA MÁR A FILM NEM, MI MEGMUTATJUK AZ IGAZI NAPÓLEONT

VÁLASZ ONLINE
Szerző: ABLONCZY BÁLINT
2023.11.27.


Az év alighanem egyik legjobban várt mozijából komoly csalódás lett. Nem csak azért, mert Ridley Scott Napóleonja hemzseg a szemet szúró történelmietlenségektől. Európa történetének egyik legfontosabb szereplője itt légüres térben mozog, tetteinek egyetlen mozgatórugója felesége iránt érzett rajongása, az egyszerre lángelme és kegyetlen hatalmi manipulátor Napóleon jellemének összetettsége teljesen hiányzik a vászonról. Az alkotást képi világa menti meg a jelentéktelenségtől: a filmtörténetben még soha senki nem mutatta be ilyen esztétikusan egy hadsereg jeges folyóba ágyúzását. Kritika.


Ridley Scott Napóleon-filmjének vége felé a bukott francia császár a waterlooi csata után egy brit hadihajó fedélzetén várja a száműzetést. Akkor még azt hiszi, a békés angol vidékre viszik. Sejtelme sincs arról, hogy az Atlanti-óceán közepén található szélkorbácsolta sziklaszirten, Szent Ilona szigetén éli majd hátralévő napjait. Nyugodtan fogyasztja hát villásreggelijét, a legyőzött nagy embert pedig elbűvölve figyeli egy tucatnyi kamasz brit tengerészkadét, akiket majd a Napóleonhoz érkező waterlooi győző, Wellington herceg kerget el. A jelenet rímel egy korábbi alkalomra, amikor az Elba szigetéről rövid időre visszatért száműzöttet Dél-Franciaországban egy királypárti ezrednek kellene megállítani. A feszültséget sugárzó jelenet során Napóleon otthagyja kísérőit és farkasszemet néz a tűzparancsot váró ellenséggel. Csak pár szót szól, mire a rá célzó katonák „Éljen a császár!” kiáltással lábhoz teszik fegyverüket és csatlakoznak ahhoz, akit meg kellene állítaniuk. Napóleon pedig elégedett mosollyal nyugtázza a körülötte tülekedő, egy-egy érintésért esdeklő katonák lelkesedését.

A néző viszont nem érti a jeleneteket: ugyan miért rajonganak még ellenfelei és az ellene küldött katonák is a legyőzöttért? Ridley Scott ugyanis két és fél órán keresztül azt rágta a szánkba, hogy Napóleon tetteinek egyetlen mozgatórugója első felesége, Joséphine de Beauharnais iránt érzett szenvedélyes szerelme. A császár azért küzd, harcol, hódít, háborúzik, tárgyal, hogy imponáljon szíve hölgyének. Akit különben megcsal (felesége is őt), s elválik tőle, amikor Josephine nem tudja megajándékozni a hőn áhított trónörökössel. Még megismerkedésük Scott-féle változatában sem érezzük a lávaként kitörő szenvedélyt. Egy mérsékelten hedonista párizsi estélyen a forradalmárok fogságából nemrégen szabadult Joséphine a kissé ügyefogyottan tébláboló fiatal tüzértiszttel kokettálni kezd az alábbi, eredetiséget nyomokban sem tartalmazó párbeszéddel: „Ön bámul engem! – Nem bámulom!” A végső egymásra találás pillanata hasonlóképpen nélkülöz minden eksztázist: egy kávéházi teraszon Napóleon egyszer csak közelebb ül választottjához és átöleli a vállát. Így még nehezebb elhinnünk, hogy Napóleon egének egyetlen csillaga a nála öt évvel idősebb Joséphine volt. (A főhőst különben a filmben az 50 éves Joaquin Phoenix, választottját a 15 évvel fiatalabb Vanessa Kirby játssza; utóbbi a meggyőzőbb.)...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.