2024. január 6., szombat

TANÍTANÉK MOZGALOM: 32%-OS BÉREMELÉS - DE MILYEN ÁRON?

FACEBOOK
Szerző: TANÍTANÉK MOZGALOM
2024.01.05.


Közvetlenül az ünnepek előtt jelentette be Orbán Viktor, hogy 2024-től 32,2%-kal emelik meg a pedagógusok bérét. Mielőtt azonban ezt sikerként könyvelnénk el, ne feledkezzünk meg a mai hírről sem: mégis csökkenthetik a pedagógusok bérét az új teljesítményértékelési rendszerben.

Az új értékelés bemutatásakor az oktatási szervezetek tiltakozását figyelembe véve a Belügyminisztérium végül ígéretet tett annak a pontnak a visszavonására, ami lehetővé tette volna, hogy az értékelés során kevés pontot elért pedagógusok fizetését csökkentsék.


Ma azonban kiderült, végig hazudtak! Úgy tűnik, mégis sor kerülhet erre 2025 szeptemberétől, ezzel kapcsolatban pedig a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervekben is homályosan fogalmaznak. Ez azt jelenti, hogy a 32%-os béremelés, a teljesen szakmaiatlan pontrendszer alapján, több pedagógusnak válna semmissé.

A 32%-os béremelés tehát nem egy engedményre, hanem egy újabb megvezetésre hívja fel a figyelmet.

Azt sem felejthetjük el, hogy milyen áldozatok állnak mögöttünk.
Több ezer pedagógus a saját megélhetését, biztonságát kockáztatva állt bele sztrájkba, majd polgári engedetlenkedésbe a sztrájktörvény megcsorbítása után, ezzel új szintre emelve a tiltakozást. Tizenhat tanárt kirúgtak, amiért felszólaltak az ügyért, akiknek még mindig, több mint egy évvel a történtek után is zajlik a perük, amivel bizonyítani akarják igazukat. Még mindig, minden nap ezzel kelnek és fekszenek. Még több ezreknek kellett meghozni egy olyan döntést, ami az egész életükre hatással volt: otthagyták hivatásukat, közösségüket, diákjaikat.

Ha mérlegre állítanánk ezeket az áldozatokat és a 32%-ot, nem is kérdés, hogy az melyik oldalra billenne…

A 32%-os béremelés továbbá csak az inflációt fedezi, arról nem is beszélve, hogy későbbi korrigálási lehetőséget nem biztosít a rendelet, semmilyen garanciát nem kaptunk hosszútávon az értékállóság megőrzésére. Mindösszesen csak a gazdasági válság által okozott elszegényedést enyhíti ez az összeg, az eredeti probléma továbbra is változatlan marad.

Továbbá afelett sem hunyhatunk szemet, hogy a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkatársak, például a gyógypedagógiai asszisztensekre, rendszergazdákra, takarítókra nem terjesztették ki az emelést, ezzel pedig további belső feszültséget gerjesztenek, csak úgy mint korábban az orvosok és az ápolók között.

Azt sem szabad szó nélkül hagyni, hogy ugyan a bérkérdés alapvető az oktatási mozgalom küzdelmeit illetően, kizárólag ennek az orvoslása nem oldja meg a közoktatás egyéb, tartalmi problémáit: a pedagógusok és a diákok munkaterheinek csökkentésére, a szabad tankönyvválasztásra, a szakmai autonómia és a sztrájkjog visszaállítására, a pedagógusok értelmiségiként való megbecsülésére, a szegregált oktatás megszüntetésére egyaránt hangsúlyt kell fektetnünk az igazi változáshoz.

Ezeket a szempontokat együtt kell figyelembe vennünk a béremelés minősítéséhez.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.