2024. február 4., vasárnap

HAT OK, AMIÉRT MEGTORPANT A VILLANYAUTÓ-PIAC

TELEX
Szerző: autoMAGAZIN
2024.02.04.


Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.


2023 jó volt a villanyautó-gyártók számára, de 2024-ről egyelőre mindenki visszafogottan nyilatkozik, aminek jó oka van. Az Európai Unióban 2023-ban csaknem 1,54 millió új elektromos autót regisztráltak, szemben a 2022. évi alig több mint 1,12 millióval. A mindig mérvadó, és erős német piacon hasonló volt a tendencia, ott a korábbi 470 ezer helyett 524 ezer példányt helyeztek forgalomba, ami 11,4 százalékos ugrást jelentett.

2023 utolsó harmadában stagnált a kereslet, szeptember eleje és december vége között alig 137 ezer új elektromos autó kapott rendszámot Németországban, ami azt jelenti, hogy ez az időszak az év egészére vonatkozó új e-autó-regisztrációknak csak kb. 26 százalékáért felelt. Ez elsősorban azzal magyarázható, hogy kimerült az állami vásárlási támogatásra szánt keret, amit nem is töltöttek fel ismét, így sokan elhalasztották a vásárlást, amitől decemberben 47,6 százalékkal csökkentek az eladások ebben a szegmensben az Autógyártók Európai Szövetsége (ACEA) kimutatása szerint. A kereslet visszaesése az Egyesült Államokban is megfigyelhető, ezért egyes gyártók már visszaálltak a belső égésű modellek gyártására.

Vajon átmeneti jelenségről van szó, vagy ez a globális villanyautó-piac tartós zsugorodásának kezdete? Az elemzők utóbbit tartják valószínűbbnek, és az eladási számok stagnálására számítanak 2024-ben, ami különösen rossz hír például a kizárólag a villanyautókat gyártó Tesla számára. Nem véletlen, bár nem is következmények nélküli, hogy Elon Musk szintén a keresletnövekedés mérséklődését jósolta az idei évre, amitől látványosan veszített értékéből a világ legértékesebb autómárkája, és részvényeinek árfolyama is csökkent...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.