2024. április 23., kedd

MITŐL LETT ILYEN DRÁGA A BUDAPEST AIRPORT, AMIT BÁRMI ÁRON MEG AKAR VENNI A KORMÁNY?

24.HU
Szerző: VITÉZ F. IBOLYA
2024.04.23.


Majdnem az egész évre tervezett hiányt összehozta a költségvetés mindössze három hónap alatt, a pénzügyminiszter nemrég 675 milliárd forint újabb megszorítást jelentett be – ennyi beruházási kiadást halasztanak későbbre. A repülőtér-üzemeltető Budapest Airport Zrt. megvásárlásától azonban nem tágít a kormány. A teljes vételárról tavaly 4 milliárd euró (1500–1600 milliárd forint) forgott közszájon, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter annyit közölt, hogy az állami rész kevesebb lesz 774 milliárd forintnál.


- Tavaly ősszel szivárogott ki, hogy 4 milliárd eurós visszavásárlási akció készül a ferihegyi repülőtér megszerzése érdekében, később az is kiderült, hogy ezúttal nem a „mindenevő” Mol és Jellinek Dániel ingatlanguru lenne az állam üzlettársa, hanem külföldi befektetők.

- A magyar állam első lépésben 80 százalékos tulajdonrészt vásárol a reptérben, 20 százalék pedig a francia Vinci Airports cégé lesz, majd a tranzakció lezárása után az állami tulajdon 51 százalékra csökkenhet, mert a kormány eladna a részéből egy katari befektetőnek.

- A 24.hu a 80 százalékos részesedésből és a Budapest Airport közel 1,5 milliárd eurós hitelállományából azt becsülte, hogy 774 milliárd forint körül lehet a magyar állam által fizetendő vételár.

- Nagy Márton legutóbb azonban úgy nyilatkozott, hogy az ár kedvezőbb lesz annál, „mint ami a médiában megjelent”.

A nemzetgazdasági miniszter konkrét számot ugyan nem mondott arról, hogy mennyit áldoz a kormány a repülőtér megvételére, érzékeltette, hogy a 80 százalékért kevesebbet kell fizetni majd az általunk becsült 774 milliárd forintnál. Arra sem tért ki, hogy a katari bevásárlás után miként állunk majd, de a faék egyszerűségű számításból az 51 százalék ára 500 milliárd forint körüli összeg lehet.

Eddig annyi biztos, hogy 848,8 millió euró, azaz mintegy 328,5 milliárd forint érkezett a kormány „nagybevásárló” cége, a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. számlájára, amivel az állam megszerezheti a Budapest Airport Zrt. (BA) részvényeit. Mint korábban megírtuk, tavaly karácsony előtt döntött erről Nagy Márton, és az alapítói határozatban az is szerepelt, hogy a BA 80 százalékos részesedésének megvásárlására szolgál az összeg. (A Corvinusban tavaly egyébként több tőkeemelés is történt, de az összesen közel 700 milliárd forintból csak az említett 848,8 millió eurós tételnél jelezték külön, hogy a reptér megszerzésére szolgál.) Ami a forrásteremtést illeti, vagyoneladást és hitelt is említett korábban Nagy, ebből az Erste Bank, a Vienna Insurance és a Yettel állami részesedésének eladása meg is történt...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.