Szerző: L. RITÓK NÓRA
2025.01.17.
Mi lesz így?
Próbálom beemelni a különböző nézőpontokat a hírekből, cikkekből:
- Nem kell annyi érettségizett…nem kell annyi felsőfokú végzettségű. A szakmunkásrétegre kell gyúrni. Munkáskéz kell. Okoskodóból már így is túl sok van.
- Természetes velejárója az életnek a társadalmi leszakadás, ami magával hozza az oktatási szegregációt is.
- Mindenhol a világon ott a pár százalékos gazdag réteg, a középosztály és a szegény.
- Az iskola a középosztályhoz akarja felhúzni a leszakadókat… de valós elgondolás ez? Képes rá a lecsúszó középosztálybeli pedagógus? Milyen csapdái vannak ennek?
- A középosztálynak 2025-ben nagyon jó lesz. Amúgy mindenkinek…aki „érdemes” rá.
- stb.
Közben a generációs szegény, vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek iskolai előmenetélről a tapasztalatok, nem általánosítva, de nagy gyakorisággal:
- Elsőben nem tudja a vezetéknevét, nem tudja megmondani hány éves.
- Másodikban sem tudja leírni a nevét.
- Van, akinek harmadikban sem tudjuk kisilabizálni a nevét a rajzlapról.
- Ötödikben nem tud biztosan számolni a százas számkörben. Gond a szorzás és a kivonás is.
- Nem tudja a mértékegységeket.
- Nem ismeri az órát, nem tud értelmezni menetrendet.
- Felsőben is bagadozva olvas, az értő olvasás nem megy.
- Negyedikben még ilyet kérdez: Berettyóújfalu Magyarországon van? Nem tudja elhelyezni a településeket a közvetlen lakókörnyezetében sem.
- Az idegen nyelv tanulása nem emelődik be.
- stb.
A magántanulók gyakorlatilag analfabéták maradnak. Akiket az iskolában végiggörget a rendszer, köztük sok a funkcionális analfabéta. Az iskolakötelezettségi korhatárnál (16 év) sokan be is fejezik a tanulást. Az iskola eszköztelenné válik, nem tud tanulás iránti motivációt építeni. A szülők annyit adnak hozzá, amennyi nekik van az életvezetési képességekből.
Ha felnőnek, a tudásuk nem gyarapszik. Továbbra sem tudnak értelmezni szövegeket, menetrendet, nem ismerik az analóg órát. Nincs világlátásuk, nem értik az állam működését, a jogaikat, kötelezettségeiket. Mindenben támogatásra szorulnak, de közben jelen vannak a digitális térben. A túlélési stratégiákban erősen jelenlevő feketezóna hierarchizálja őket képességeik szerint. A balhékat legtöbbször ők viszik el, ők a végrehajtók.
Ha felnőnek, a tudásuk nem gyarapszik. Továbbra sem tudnak értelmezni szövegeket, menetrendet, nem ismerik az analóg órát. Nincs világlátásuk, nem értik az állam működését, a jogaikat, kötelezettségeiket. Mindenben támogatásra szorulnak, de közben jelen vannak a digitális térben. A túlélési stratégiákban erősen jelenlevő feketezóna hierarchizálja őket képességeik szerint. A balhékat legtöbbször ők viszik el, ők a végrehajtók.
Még egyszer mondom, nem általánosítok, de jelenségszinten értelmezhetők, amiket írtam.
És csak azt szeretném kérdezni, hogy mi lesz így velük? Nem fognak eltűnni, bármennyire is ez a kimondatlan cél. Milyen munkaerők kerülhetnek ki ebből a társadalmi csoportból? Jól van ez így Európában, 2025-ben? Ezt kellene elfogadnunk, természetesnek vennünk?
És csak azt szeretném kérdezni, hogy mi lesz így velük? Nem fognak eltűnni, bármennyire is ez a kimondatlan cél. Milyen munkaerők kerülhetnek ki ebből a társadalmi csoportból? Jól van ez így Európában, 2025-ben? Ezt kellene elfogadnunk, természetesnek vennünk?
Nekem nem megy.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.