Szerző: Wiedemann Tamás, Kósa András, Benyó Rita
2025.02.03.
Garancsi István és Somlai Bálint mellett többek között török építőipari vállalkozások is jelentkeztek a MÁV által meghirdetett állomásfelújítási pályázatra. A legtöbb ajánlat a Déli pályaudvarra érkezett, információnk szerint a siófoki pályaudvarban senki sem látott fantáziát, a Nyugatira a terézvárosi önkormányzat is pályázott.
A MÁV november 29-én hirdette meg a honlapján állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület megújítását a környezetével együtt. A beruházást rengeteg kritika éri, mivel 99 évig a magáncégek üzemeltethetik az ingatlanokat a felújításért cserébe. „Évszázados ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain: Lázár János utasítására a MÁV 99 évre adná ki a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását egy 7, azaz hétoldalas pályázati kiírással” – írta decemberben a közösségi oldalán Vitézy Dávid fővárosi képviselő.
A MÁV programjára január 31-ig lehetett pályázni. A Szabad Európa információi szerint a siófoki pályaudvarra egy ajánlat sem érkezett, ezzel szemben a fővárosban található Déli pályaudvarra már sokkal nagyobb volt az érdeklődés: a Szeivolt Éptech Kft., a Market Asset Management Zrt., a Wing Zrt. és a Raw Development Kft. adott be pályázatot.
A Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot. A céget 2021 októberében alapították, a tavalyi évet 493 millió forintos árbevétellel és nyolcvanmillió forintos adózott eredménnyel zárta. A társaság egyedüli tulajdonosa Szeivolt Csaba. A vállalkozás honlapján elérhető információk szerint a kereskedelmi, lakossági és civil szférának építenek, referenciaként leginkább családi házak fotói vannak feltüntetve. Építészet, belsőépítészet a kezdeti tervezéstől a végleges kivitelezésig.
Ehhez kapcsolódóan: Magántőke a pályaudvarokban: mi a garancia arra, hogy a köz javát szolgálja?
A Nyugati pályaudvarra az Erdei Bálinthoz köthető Redwood Real Estate Holding adott be pályázatot. Hogy Erdei pontosan melyik cége pályázott, azt nem tudjuk, de feltehetőleg a Redwood Holding Kft. nyújtotta be a dokumentumokat. A céget 2017-ben alapították, 2023-ban 167 millió forintos árbevételt ért el 112 millió forintos adózott eredménnyel. A társaság tulajdonosa az Erdei Bálint által megnevezet bizalmi vagyonkezelő. A cég honlapja szerint lakóingatlan-, szálloda- és irodafejlesztéssel foglalkoznak.
A Nyugatiban a VI. kerületi önkormányzat is fantáziát látott. Ez nem véletlen, hiszen Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a MÁV pályázatának megjelenése után azt állította, hogy magánkézbe vándoroltatná a kormány a Nyugati pályaudvar környékén lévő vasúti területeket. Ez szerinte ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, amelynek megvalósításáért évek óta küzd a VI. kerület. A Telex kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium ezt cáfolta, szerintük az állomásmegújítás-program a megpályázott állomásépületek – vasútüzemtől szigorúan elválasztott – épített részén teszi csak lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.