2025. április 25., péntek

NAHALKA ISTVÁN: AZ ÚTKERESÉS NEM ÉRDEKE SENKINEK AZ OKTATÁSBAN

HÍRKLIKK
Szerző: SOMFAI PÉTER
2025.04.25.


Bár az iskolának maximálisan az egyes gyermekekre, az ő szükségleteikre kellene fókuszálnia, ehhez igazítva a módszereket, tartalmakat, eszközöket, de a rendszer makacsul ellenáll, és ezzel fenntart egy ártalmas szisztémát. Így összegezte véleményét Nahalka István oktatáskutató, aki a korszerű pedagógiai szemlélet és kultúra megjelenését szorgalmazza a magyar oktatási rendszerben. Abból az apropóból beszélgettünk vele, hogy kiderült, a tavalyi tanévben az általános iskolai elsősök 4,2 százalékának, azaz 4088 diáknak kellett megismételnie az első osztályt. Ez az arány továbbra is a legmagasabb az 1–8. évfolyamok között, ahol az évismétlők aránya 0,7 százalék és 2,1 százalék között mozog. A szakértők szerint azért bukik meg ilyen sok elsős, mert a 2020 januárjában bevezetett kormányzati intézkedés szigorította az iskolaérettség megállapításának folyamatát. Azóta az Oktatási Hivatal engedélyezheti, hogy egy hatéves gyermek még egy évig óvodában maradhasson.


Ha jól értem az álláspontját, akkor elsősorban az iskolarendszerben kell keresnünk a megoldás kulcsát?

Biztos vagyok abban, hogy az elsősök évismétlésének az egyik oka abban rejlik, hogy az iskola nem tudja kezelni azokat a különbségeket, amelyekkel óvodából éppen kilépő gyermekek az iskolába érkeznek. Pedig ez nem lehetne akadály, hiszen a „technológia” ismert: a pedagógiai differenciálás, a személyre szabott oktatás és nevelés módszereit már a főiskolán, az egyetemen megtanítjuk a hallgatóknak. Nem állítom azt sem, hogy sehol nem ismerik, sehol nem alkalmazzák ezeket a módszereket a magyar oktatási rendszerben, mert vannak lelkes, felkészült, elkötelezett pedagógusok, vannak iskolák, ahol nagyon tisztességes munkát végeznek e téren is. Akadnak, ahol megpróbálják oldani a rendszerben kialakult „görcsöket”, de a többség esetében ezt valóban nem tapasztaljuk. Az iskolák azt várják el, hogy a gyerek olyan legyen, mint amilyennek ők ideálisnak elképzelik. Azt várják, hogy a tanuló igazodjék az iskolához, és nem azt tartják fontosnak, amit a modern pedagógia fontosnak tart: az iskolának kell tudnia megismerni a gyerek sajátosságait...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.