2025. augusztus 28., csütörtök

FÁJÓ HIÁNNYAL INDUL A 2025/2026-OS TANÉV: FÉLRESIKERÜLT A REFORM, EZT A SZÜLŐK IS ÉREZNI FOGJÁK

PÉNZCENTRUM
Szerző: BORBÁNDI DÁNIEL
2025.08.27.


Az idei tanév volt az első teljes év, amelyben a közoktatásban bevezették a pedagógusok új értékelési rendszerét. A Civil Közoktatási Platform szakértőjét, Nahalka Istvánt kérdeztük arról, hogyan látja az eddigi tapasztalatokat, és milyen hatásokat gyakorolhat az oktatásra ez az új mechanizmus.

Tavaly áprilisban lépett életbe az a kormányrendelet, amely gyökeresen átalakította a pedagógusok teljesítményének értékelését: a korábban választható rendszer kötelezővé vált. Az új szabályozás értelmében a tanároknak minden tanév elején célkitűzéseket kell megfogalmazniuk, a diákoknak pedig visszajelzést kell adniuk arról, mennyire sikerült ezeket teljesíteni.

A modell így nem csupán a pedagógusok munkáját próbálja mérni, hanem a tanár-diák kapcsolatot is egy új, sokak szerint kifejezetten egészségtelen dinamika felé tolja el. Pszichológus szakértők a Pénzcentrumnak nyilatkozva már a bevezetéskor figyelmeztettek: az ilyen típusú értékelés könnyen alááshatja a kölcsönös bizalmat az osztályteremben.

A rendszer emellett közvetlen anyagi következményekkel is jár: a kiemelkedőnek minősített pedagógusok fizetési bónuszhoz juthatnak. Elvben ez akár motiváló tényező is lehetne, a gyakorlat azonban sok tanár tapasztalata szerint mást mutat.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) arról számolt be, hogy több oktatónál mesterségesen alacsonyabb pontszámot állapítottak meg, nehogy túl sokan részesüljenek a pluszpénzben. Nem ritka, hogy valaki mindössze egy-két ponttal marad le attól, hogy a kiemelkedő kategóriába kerüljön – ez pedig jelentős anyagi hátrányt jelenthet számára.

Az értékelés során 100 pont szerezhető. A 80 pont felett teljesítő pedagógusokat sorolják a kiemelkedő teljesítményűek közé, akik így jövőre már az alapbérükbe épített pluszjuttatást kaphatnak – átlagosan havi bruttó 20 ezer forintot, de az igazgató döntésétől függően akár 60 ezret is.

Az 50 pont alatti eredmény viszont „fejlesztendő teljesítmény” kategóriát jelent, míg a kettő közötti tartományban az „átlagos” minősítés szerepel. A rendszer érdekessége, hogy nem csak a tanórán nyújtott szakmai munkát veszi figyelembe: a szabályozás kiterjed olyan szempontokra is, mint a pedagógus etikus viselkedése vagy az iskolai közösséghez való hozzáállása...

ITT OLVASHATÓ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.