2017. január 6., péntek

4700 - EGYETLEN SZÁM A KORMÁNY EMBERTELEN OKTATÁSPOLITIKÁJÁRÓL

KETTŐS MÉRCE BLOG
Szerző: DIÓSZEGIHORVÁTHNÓRA
2017.01.06.



Felfoghatatlan adat: 4700-zal nőtt egyetlen év alatt a sajátos nevelési igényű gyerekek száma a közoktatásban. Hogy mennyire felfoghatatlan, azt talán azzal lehet a legjobban érzékeltetni, hogy az elmúlt években átlagosan „csak” ezerrel nőtt a számuk. Most pedig csaknem ötször annyian kapták ezt a besorolást. Ami gyakorlatilag az életüket teszi kényszerpályára.

Vajon mi e drasztikus növekedés oka? A kérdésre összetett, és koránt sem megnyugtató válaszokat lehet csak adni.

Sajátos nevelési igényűnek (SNI) számít a köznevelési törvény szerint az a tanuló, aki szakértői bizottság véleménye alapján valamilyen fogyatékossággal bír, halmozottan fogyatékos, illetve pszichés fejlődési zavarban szenved, például autista. Szorosan ide tartoznak még, mivel szintén különleges bánásmódot igényelnek, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) tanulók is.

Egyrészt ugyan az elvben jó hír (amire mindig hivatkozni szoktak a szakértők), hogy az orvostudomány fejlődésének köszönhetően egyre több gyerek születik meg – s így a javuló körülményeknek köszönhetően olyan gyerekek is világra jönnek, akik súlyos fogyatékosságaikkal együtt is életképesek maradnak. Ez is hozzájárul, hogy az SNI mint kategória az oktatáson belül is növekvő tendenciát mutat. De ugrásszerű növekedést ez nem indokol épp most, Magyarországon, a 2015/16-os tanévben. Viszont fontos megjegyezni, hogy sokszor szinte megoldhatatlan feladat elé állítja az egyes intézményeket (ehhez ugyanis megfelelő források és intézményi állami támogatás kellene, ami jelenleg legtöbbször hiányzik), hogy mozgáskorlátozott, vak, siket, esetleg autista gyermekeket számukra és a közösség számára is megfelelő módon integráljanak, amellett, hogy a pedagógusokat is felkészítsék erre a speciális feladatra.

Innen viszont már ingoványos talajon járunk, ha a további okokra vagyunk kíváncsiak.

Mert hát az is tény, hogy (szintén az egyre alaposabb vizsgálatoknak köszönhetően) immár könnyebb is az egyes, nehezen kezelhető gyerekeket valamilyen skatulyába szorítani: a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, s ezért szintén külön kategóriába sorolt gyerekből is egyre több van...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.