2019. április 27., szombat

PEZSEG A KÖNYVPIAC, DE MÉG NEM HEVERTE KI AZ ALEXANDRA-CSŐDÖT

24.HU
Szerző: JANKOVICS MÁRTON
2019.04.27.


Hétvégén zajlik a könyvszakma éves nagy seregszemléje, a 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál, így érdemes egy pillantást vetni a trendekre. A fő irány, hogy a kis kiadók tovább csökkennek, a nagyok pedig tovább erősödnek a magyar könyvpiacon, ami összességében évek óta szolid növekedést produkál. Az már tisztán látszik, hogy a digitalizáció nem veszélyezteti a könyvolvasást, de vajon melyik terület van veszélyben, mit keresnek leginkább a magyarok a polcokon, és mennyire dob meg egy regényt, ha a Netflix sorozatot forgat belőle?

Lehet, hogy a jegesmedvék nem élik túl a klímaváltozást, de ha ez így is alakul, a kihalásukról egész biztos fogunk még könyvet olvasni.

Legalábbis a trendek ezt igazolják. Nyomasztó előrejelzésekkel és apokaliptikus víziókkal persze most is tele a padlás, de a könyv halála körüli félelemről bebizonyosodott, hogy vaklárma volt. Ma már tisztán látszik, hogy a YouTube és a Netflix miatt nem szoktunk le az olvasásról, ahogy az e-book és a tabletek megjelenése sem tette egy csapásra elavulttá a hagyományos, papíralapú könyvkiadást. Ezt jelzik a nemzetközi és a hazai számok is: a magyar könyvpiac diszkrét mértékben, de viszonylag stabilan növekedett az utóbbi években. Az Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) által bekért adatok alapján évi 2-3 százalékkal emelkedett a kiadók forgalma az elmúlt évek során, valahogy így:

2014: 44,39 milliárd
2015: 45,83 milliárd
2016: 46,88 milliárd
2017: 47, 83 milliárd

Tavalyról még nincsenek végleges adatok, de valószínű, hogy a 2017-eshez nagyon hasonló eredmények születnek. A piac állapotát amúgy nem könnyű megbecsülni, hiszen ezek csak hozzávetőleges számok, amiket nem a cégek üzleti mérlege, hanem a könyvek borítóján szereplő bolti ár alapján kalkulálnak. Ám a valóságban ettől durván elmarad a kiadók bevétele. Az ár több mint fele kapásból a kereskedőnél marad, és erre jönnek még rá a mindenféle akciók és kedvezmények, amelyek szintén jelentősek lehetnek, hiszen nagyon sokszor leárazva vesznek könyvet az emberek. A borítóra írt összegnek , akciók esetén csak a töredéke – gyakran a harmada, vagy a negyede – folyik be a kiadóhoz...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.