2019. október 12., szombat

A TARLÓS-FÉLE „ARANYKORBAN" FULLADT ADÓSSÁGBA BUDAPEST

NÉPSZAVA ONLINE
Szerző: JUHÁSZ DÁNIEL
2019.10.12.


A kormányzati sikerjelentések szerint Tarlós István vezetése alatt aranykorát éli a főváros – a szakértő másként látja: vagyonának, pénzügyi önállóságának jelentős részét most vesztette el a városvezetés.

– Budapesten legutóbb a XIX. és a XX. század fordulóján lehetett aranykorról beszélni, de csak ha az elmúlt harminc évhez viszonyítjuk a jelenlegi helyzetet, akkor is azt kell mondanunk: az elmúlt lassan tíz év a főváros egy kifejezetten rossz időszaka – állítja Király Dávid, a Republikon Intézet várospolitikai szakértője. 

Király a kétezres évek eleje óta foglalkozik Budapesttel. Szerinte nem lehet a főváros virágzásáról beszélni akkor, amikor a jelenlegi városvezetés költségvetésének, hatásköreinek, pénzügyi önállóságának jelentős részét elveszítette az elmúlt időszakban. 2017-ig Budapest mintegy 500 milliárd forintot veszített saját vagyonából azzal, hogy ellentételezés nélkül az államhoz került a Városliget, az Erzsébet tér, a Dagályfürdő, az Operettszínház, a teljes HÉV-hálózat, illetve a fővárosi hulladékgazdálkodás szinte teljes bevétele. 

Igaz, 2013-ban a kormány átvállalta a Demszky Gábor-féle városvezetés által hátrahagyott adósságállomány mintegy 60 százalékát. Tarlós 2009-2010-ben azzal kampányolt, hogy a 20 éven át regnáló Demszky teljesen eladósította a várost – az új politikai garnitúra 2010-ben mintegy 180 milliárd forint adósságot örökölt. A kormány közbenjárásával ez konszolidálódott, ám az elmúlt öt évben mégis sikerült újból feltornázni szinte ugyanarra a szintre, mint 2010-ben volt. 

– Lassan 170 milliárd forintra rúg Budapest adósságállománya, ami alig marad el attól, amit az előző vezetés hátrahagyott. Ráadásul ez nem egy ütemezett adósság, a főváros folyamatosan görgeti maga előtt, mert nem tud vele mit kezdeni – fogalmazott Király Dávid. Az elemző emlékeztetett a 3-as metró szerelvények felújításának költségeire is, ami kamatokkal együtt mintegy 90 milliárd forintra rúg. – Ennyi pénzből fapados felújítás helyett akár teljesen új, modern metrókocsikat is lehetett volna vásárolni – mondta...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.