2020. január 10., péntek

30 ÉVIG TITKOS, HOGY MIÉRT JÁRTAK A HONVÉDSÉG REPÜLŐI NYARALÓHELYEKEN ÉS ADÓPARADICSOMOKBAN

ÁTLÁTSZÓ
Szerző: ERDÉLYI KATALIN
2020.01.10.


December közepén hoztuk nyilvánosságra a honvédségi repülők összes eddigi útját, amelyek között népszerű üdülővárosok is vannak. Cikkünk nyomán Harangozó Tamás (MSZP) országgyűlési képviselő megkérdezte a honvédelmi minisztert, hogy hol miért jártak a HM repülőgépei, de Benkő Tibor azt közölte vele, hogy ezek az adatok honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból 30 évig nem nyilvánosak. Vajon miért jártak a honvédségi repülők Dubajban, a Kanári-szigeketeken, Las Vegasban és Máltán? Az Átlátszó megkeresésére 1 hónap alatt sem válaszolt a minisztérium.

2018. február elején a Magyar Honvédség két Airbus A319-es repülőgépet vásárolt, amelyek a 604-es és 605-ös katonai lajstromjelet kapták. Majd 2018. augusztus elején a Magyar Honvédség vásárolt egy Dassault Falcon 7X típusú business jetet is, ami a 606-os lajstromot kapta. Néhány hónappal később viszont az azóta bezárt Zoom.hu kiderítette, hogy a honvédség valójában két business jetet vett: a második Falcon a HA-LKX polgári lajstromjelet kapta, és a Honvédelmi Minisztérium (HM) egyik cége volt a tulajdonosa.

Orbán Viktor miniszterelnök tavaly szilveszterkor a titokban tartott business jettel ment Brazíliába az új, szélsőjobboldali brazil elnök beiktatására, és 2019-ben a repülő megkapta a 607-es katonai lajstromjelet. A miniszterelnök 2018-ban többször utazott hivatalos látogatásra a 604-es és 605-ös, elvileg katonai csapatszállítónak vett repülőgépekkel is, amelyek mellett több alkalommal büszkén pózolt utazásai során.

2019 tavaszán a honvédségi gépeket eltüntették a legismertebb repülőfigyelő oldalakról, ezért azóta nem lehetett tudni és az interneten követni, mikor merre jár a két Airbus és a két Falcon. Ezzel párhuzamosan Orbán Facebook-oldalán is ritkábban jelentek meg olyan fotók, amelyeken a HM valamelyik repülőgépe szerepelt.

2019 december közepén azonban az Átlátszó a tényfeltáró újságírói kutakodást támogató Investigative Dashboard segítségével megszerezte és nyilvánosságra hozta a repülési adatok állami cenzúráját elutasító ADS-B Exchange önkéntesei által gyűjtött transzponder-adatokat a honvédségi repülőgépek útjairól. Ahogy akkor megírtuk, a két Airbus és két Falcon által meglátogatott helyszínek között olyan helyszínek is szerepelnek, mint Dubaj, a Kanári-szigetek, Las Vegas, Málta, és Panama...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése