2020. március 1., vasárnap

AZ EGYHÁZI ISKOLÁK TANÁRAINAK KRITIKÁJA A RENDSZER ELEVENÉBE VÁG

INDEX
Szerző: JOÓB SÁNDOR
2020.02.29.


...A Nemzeti alaptanterv eddig megjelent kritikáit a kormányzati kommunikáció élből azzal verte vissza, hogy Soros György által pénzelt szervezetek vagy liberális egyetemi oktatók csinálják csak a balhét. Az ő hangjuk tompítására a kormány gyorsan felsorakoztatott maga mellett olyan, eddig a nyilvánosságban alig-alig szereplő "civil" tanári szervezeteket, amelyek lelkesen üdvözölték a NAT-ot. Ezek közül a legérdekesebb jelenség kétségtelenül a Kárpát-medencei Magyartanárok Kulturális Egyesülete nevű szervezet volt, amelyet Takaró Mihály irodalomtörténész vezet, aki egyben a NAT botrányos magyar nyelv és irodalom fejezetének szerzője is. 

A kritika azonban most belülről jött, hiszen az egyházi iskolákat hagyományosan a kormány támogatóinak szokás elkönyvelni. Elsőre nehéz is mit kezdeni vele a kormánypropagandának:
- Az állásfoglalás nem a kormányt támadja, hanem a jövő nemzedékek iránti felelősséget és aggodalmat fejezi ki.
- A levél egyáltalán nemcsak a a Nemzeti alaptantervet bírálja, sőt elismeri annak pozitív vonásait is. A tanárok szerint a NAT-tal nem ideológiai, hanem komoly szakmai problémák vannak. A tanárok szerint sürgősen kellene egy olyan fórum, ahol szakmai vitát lehetne folytatni erről.
- A levél aláírói szerint az új alaptanterv csak sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre. "A magyar oktatás megújulásának elmaradása hosszan tartó károkat okoz mindannyiunk számára, a magyarság kulturális, lelki és anyagi gyarapodását fenyegeti."
- Nem "gyanús" alternatív iskolák tanárai, hanem egyházi intézmények pedagógusai mondják azt is, hogy "az iskola csak szabad közegben tudja betölteni a funkcióját, ahol a tanári közösség szerepet kap saját feladatának megtalálásában. Ez az autonómia a feltétele az elkötelezett, felelősséget vállalni tudó pedagógusok minőségi munkájának."
- A levél aláírói megoldást szeretnének egy vészesen szétszakadó társadalom gondjaira, ahol épp az iskola tud reményt, utat, modellt kínálni a lemaradóknak, a nehézségekkel küzdőknek, a mélyszegénységben élőknek, a kirekesztetteknek.
- Mindezt lehetetlenek látják, ha a tanároknak nincs minderre ideje, energiája, "a kollégák jó része fáradt, reményvesztett, napi szinten kudarcokkal küzd".
- Minden kormányzati propaganda ellenére megalázóan alacsonynak tartják a pedagógusbéreket, "amelyek lehetetlenné teszik a tanári hivatás teljes megélését, az értelmiségi életformát". (Az egyházi iskolák tanárai ugyanazon bértábla szerint kapják a bérüket, mint az állami iskolákban dolgozó kollégáik.) Egy egyetemi diplomás kezdő pedagógus bértábla szerinti illetménye ma bruttó 203 000 forint. Ez a garantált bérminimum alatt van, amire még sohasem volt példa! Mindez szorosan összefügg a tanárhiánnyal, ami egyes helyeken már az alapfeladatok ellátását veszélyezteti.
- Az állásfoglalás aláírói nem tüntetni akarnak, nem a kormány lemondását követelik, hanem párbeszédet: "Mindnyájan mélyen hiszünk abban, hogy az oktatás felemelése csak széles körű konszenzussal, az egész tanártársadalom együttműködésével lehetséges."

A teljes állásfoglalást itt olvashatja el...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.