2020. december 11., péntek

JÖNNEK A VAKCINÁK, DE HOSSZÚ ÉS RÖGÖS ÚT ÁLL MÉG ELŐTTÜK

TELEX
Szerző: BOLCSÓ DÁNIEL
2020.12.11.


A tavasz óta megfeszített tempóban folyó tudományos munka eredményeként megvannak az oltóanyagok, de még nem lesz egy csapásra vége a járványnak. A vakcinák engedélyezésével egyre közeledik az idő, amikor az emberek tényleg elkezdik megkapni az oltásokat, de ezeket valahogyan tárolni is kell, majd eljuttatni az oltópontokra, ahol valakinek valamivel be is kell adnia. Először bemutatjuk a járvány végét ígérő oltási program logisztikai buktatóit, majd összeszedjük, mit lehet eddig tudni a magyarországi oltási stratégiáról. Egyelőre nem sokat.

A vakcinák elosztása óriási logisztikai kihívást jelent. Az ezzel kapcsolatos aggályok már csak azért sem alaptalanok, mert már a tavaszi járványhullám idején is akadozott az ellátólánc, például a maszkok, védőruhák, fertőtlenítőszerek, sőt a lélegeztetőgépek vagy a PCR-tesztekhez szükséges reagensek terén is. Azóta persze volt idő felkészülni, és a világ cégei, kormányai gőzerővel készültek is. A különféle vakcinák eltérő tulajdonságai, hűtési, tárolási, szállítási és alkalmazási szükségletei azonban még így is okozhatnak majd fejtörést.

A hűtőtől a tűig mindenből fel kell készülni

A sors különös fintora, hogy épp az elsőként engedélyezett vakcina – azaz az első, amely kellően biztonságosnak és hatásosnak bizonyult – az, amelyiknek a legmacerásabb a tárolása és a szállítása. Ez a Pfizer és a BioNTech közös fejlesztése, amelynek -70 Celsius-fokra van szüksége, hogy használható maradjon.

A vakcinát úgy kell eljuttatni a világ minden pontjára, hogy ajtótól ajtóig, azaz a gyártósortól a beoltott emberig extrém alacsony hőmérsékleten legyen tartva. Ez az úgynevezett hideg ellátási lánc, amely azonban nagyon érzékeny, és még ha minden feltétel adott is, elég egyetlen hiba, hogy tönkremenjen a szállítmány, ami különösen nagy kockázat a melegebb éghajlatú és a szegényebb országokban. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése [pdf] szerint a vakcinák – nem a koronavírus elleniek, hanem az összes – több mint 50 százaléka vész kárba hűtési, szállítási vagy más logisztikai problémák miatt, ami általában is pazarlás, de a mostani helyzetben különösen fájdalmas veszteség lenne...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.