2020. december 22., kedd

MIÉRT ÉPPEN MOST LÉPETT A KORMÁNYZAT AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN, ÉS EZ HOGY FÜGG ÖSSZE A JÁRVÁNYKEZELÉSSEL?

MÉRCE
Szerző: NAGY GYÖNGYI
2020.12.22.


A cikk első részében körbejártuk az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló törvényt, és értékeltük annak végrehajtási rendeleteit is, a második részben visszatérnék a bevezető gondolatomhoz, az egészségpolitikai elvek, célok megfogalmazásának fontosságához egy rendszer-átalakítás során. Ez pedig jelenleg szorosan összefügg a járványhelyzettel és a járványkezelés mikéntjével.



Mi vajon a kormányzat célja a jelenlegi átalakításokkal? És miért most lép?

A járvány fókuszba tolta az egészségügyet, egyrészt felértékelve a benne dolgozók munkáját, ez indokolja a béremelést; másfelől viszont nyilvánvalóvá vált, hogy nincs irányítás.

Kiemelendő, hogy az irányítás hiánya a NER tíz évének következménye a szektorban, hiszen a NER szüntette meg az önálló egészségügyi minisztériumot, államtitkársággá súlytalanítva az egyébként is hagyományosan a pénzügyminisztériummal egyezkedni kénytelen egészségügyet. A miniszteri bársonyszék hiánya is eredményezte azt, hogy más szereplők is folyamatosan beleszólást kaptak abba, milyen irányba mennek a dolgok (ld. a Lázár-féle Miniszterelnökség). A közigazgatás átalakítása során megszűnt vagy erősen megcsorbított hatáskörű háttérintézmények, köztük az ÁNTSZ(!), szintén áldozatai voltak a gazdátlanságnak.

Erre csodálkozott rá kormányunk, ezt az irányítási hiányt kellett kezelnie hirtelen. A járványkezelés alapvető része volt a katonai retorika, és ezzel párhuzamosan a katonaság és rendőrség bevetése az egészségügy területén. Kézenfekvő ennek a gondolkodásmódnak az erősítése akkor, amikor mindig és mindenhol háborúban állunk.

Egységes és katonás irányítást szervezünk egy olyan szektorban, ami nem háborúról, hanem az emberi életről szól alapvetően. Az OKFŐ felállítását is részben ez indokolja, az EMMI kiüresedésére tesz pontot a döntéshozó, amikor az új intézményt felállítja, és egyben kimondja: rendőri vezetés alá kerül a teljes egészségügy, legalábbis a veszélyhelyzet idejére. A járványkezelés nem indokolja, hogy minden egészségügyi rendszerirányítási jogkör Pintér Sándorhoz kerüljön. Ez idő alatt a belügyminiszter az, aki elfogadhatja pl az OKFŐ Szervezeti és Működési Szabályzatát is. Az OKFŐ vezetője egyébként elismert szakember, egyben Pintér Sándor régi rendőr kollégája, Jenei Zoltán.

Véleményem szerint egyetlen egy cél lebeg az átalakításkor a döntéshozó szeme előtt: rendnek kell lenni – Ordnung muss sein. Olyan értelemben, hogy ha később kialakul egy tényleges koncepció, akkor azt biztosan végre lehessen hajtani, ne legyen ellenállás munkavállalói, intézményvezetői szinten...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.