2021. december 20., hétfő

ISMÉT JÖN AZ IGAZSÁG A BANKI DÍJAKRÓL - AKAD ÜGYFÉL, AKI NEM ÉRTI, ÉS ZAKLATÁSNAK VESZI A TÁJÉKOZTATÁST

AZ ÉN PÉNZEM BLOG
Szerző: Azénpénzem
2021.12.20.


Rövidesen már harmadszor (éves szinten másodszor) láthatják az ügyfelek, tételesen mennyibe kerül bankszámlájuk. Az Azénpénzem.hu által megkérdezett bankok nem érzékelik, hogy ez a tájékoztatás tudatosabbá tenne bárkit is. Előfordul, hogy inkább mintha zaklatásnak élnék meg a kimutatás kiküldését.

Tavaly január végéig mintegy hatmillió ügyfél kapta meg levélben vagy elektronikusan bankjától azt a levelet, amely öt hónap, a 2019. augusztustól december végéig tartó időszak bankköltségeit tartalmazta. Ez egy uniós irányelvnek köszönhető előírás. Az első egész éves kimutatást az idén januárban kellett kiküldeniük a bankoknak. A következő levél a következő hónapban érkezik.

Ez a tájékoztatás bankszektor szinten egységes, így – elvileg - könnyebben össze lehet hasonlítani a költségeket. A díjkimutatásból az persze nem derül ki, hogy drága-e a bankszámlánk. A költségeket a bankolási szokásaink és a számlacsomag határozza meg. Mindenesetre a díjkimutatást megéri összehasonlítani más számlacsomagok kondícióival, és olcsóbbra váltani, ha találunk jobb ajánlatot.

A jegybank témavizsgálata kimutatta: a bankok többsége a díjkimutatásokat (minden év január 31-ig kell áttekinthetően összesíteni a fizetési számlákhoz kapcsolódó előző évi tranzakcióik éves összesítését és azok díjait) nem küldte meg határidőre. Akadt számos egyéb tájékoztatási hiányosság is.
A Magyar Nemzeti bank (MNB) arra számított, hogy éppen a kimutatás teheti tudatosabbá a fogyasztókat, sőt akár többeket bankváltásra is sarkallhat. A Raiffeisen szerint nem elképzelhetetlen egy ilyen hatás, de – mint érzékeltették – nem is túl valószínű. Az OTP tapasztalatai szerint az ügyfelek jellemzően egy számlát tartanak fent a hitelintézeteknél, és főleg hitelek miatt váltanak a bankok között.

A Budapest Bank az Azénpénzem.hu érdeklődésére arról számolt be, hogy a legelső díjkimutatás kiküldésekor volt még érezhető reakció, de azóta ez eltűnt. Visszaállt a korábbi, nem túl magas szintre a bankváltási hajlandóság. Az MKB Banknál a díjkimutatás kapcsán nem tapasztaltak érdemi reakciót: sem megugró kérdéseket, sem a szokásostól eltérő számlazárási mértéket...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.