2022. január 9., vasárnap

A NAGY BEVÁSÁRLÁSUNK EGY ÉVE MÉG 16 EZER FORINT SEM VOLT, MOST 18 EZER FORINT KÖRNYÉKÉN VAN

G7.HU
Szerző: TORONTÁLI ZOLTÁN
2022.01.09.


Kaptál az elmúlt 12 hónapban nettó 14 százalékos béremelést? Ha nem, vagy csak ennél kevesebbet, akkor a mi nem hivatalos számításaink szerint ugyanannyi pénzből már csak kevesebb élelmiszert tudsz megvásárolni, mint egy éve. Az élelmiszerinfláció ténye már régóta nem meglepetés, ütemének gyorsulása azonban talán még az előzetes várakozásokat is felülmúlja.

Mi a G7-nél 2020 eleje óta minden hónapban monitorozzuk 42 alapvető élelmiszer aktuális (nem akciós) árát két (illetve 10 hónapja már négy) üzletben, ugyanazzal a saját módszertannal, és ebből a 42 termékből egy olyan kosarat is összeállítottunk, amelyet minden hónapban virtuálisan levásárolunk (a termékek listája erre a csillagra kattintva látható*, a módszertanról pedig erre a csillagra kattintva lehet olvasni*).

A nagy bevásárlásunk összesített költsége 2020 december 31-én az Aldiban 15 809 forintba került, 2021 december 31-én viszont ugyanezért már 18 160 forintot kellett fizetnünk.

Az Aldiban így 14,9 százalékos (szubjektív alapú, nem hivatalos) éves drágulást mértünk.

A Lidlben ugyanazok a termékek ugyanabban a mennyiségben 2020 végén 15 594 forintba kerültek, most viszont már 17 537 forintba,

ez 12,5 százalékos emelkedés.

Az Aldiban hét olyan terméket találtunk, amely 2020 és 2021 december 31-én is ugyanannyiba került (alma, banán, sertéspárizsi, WC papír, zabital, rizs és szénsavas ásványvíz), és csak egyetlent, amelynek ára éves összehasonlításban csökkent: a Coca-Cola literje 228 forint helyett 214 lett.

A 42 termékből így 34-nél mértünk áremelkedést az Aldiban, a spagetti tészta és a kígyóuborka áll a lista élén, ezek most kétszer annyiba kerülnek, mint 2020 végén.

A Lidl sokkal vegyesebb képet mutat, mint az Aldi, ott nyolc termék ára volt alacsonyabb (vöröshagyma, fehérrépa, banán, sárgarépa, narancs, burgonya WC papír és szénsavas ásványvíz), csak négy maradt változatlan (alma, sertéspárizsi, zabital és TV paprika), vagyis 30 termék drágult. A kígyóuborka (75%) és a spagetti tészta (50%) viszi ott is a prímet.

Érdemes megnézni, hogy az árváltozások dinamikája hogyan alakult 2021-ben. Az alábbi grafikonon azt ábrázoltuk, hogy az egyes hónapokban a fogyasztói kosarunk összesített költsége hogyan aránylott az egy évvel korábbi értékekhez – vagyis az adott üzletben mi mekkora inflációt, esetleg deflációt érzékeltünk...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.