2023. szeptember 2., szombat

TANÁROK MEGBECSÜLÉSE A VILÁGBAN

ÉLET ÉS IRODALOM
Szerző: BEREND T. IVÁN
2023.09.01.


Egy ember jövőjét – azon túl, hogy mit hoz magával családjából – meghatározó módon formálják a tanárok. Egy találkozás egy karizmatikus tanárral eldöntheti a jövőt. Ezt saját tapasztalatból mondhatom. Egy ország jövőjét – a jövő generációi révén – a tanárok formálják. Ezért sokat árul el, hogy egy országban milyen a tanárok megbecsülése. Ez nemcsak a fizetések formájában nyilvánul meg, hanem a tanári pálya társadalmi megbecsülésében is. Abban, hogy mennyire vonzza e pálya a tehetségeket. E témáról, Magyarország vonatkozásában és minimális európai összehasonlítással (Tanár nélkül nincs jövő) már írtam a Népszava 2023. március 16-i számában. Hadd lépjek egy nagy lépéssel tovább az alábbiakban széles, nemzetközi összehasonlításba helyezve a témát, hiszen hatalmas különbségeket tapasztalhatunk a világban.

Érdekes képet ad erről nemzetközi összehasonlításban a 2010-ben alapított, londoni székhelyű Varkey Alapítvány vizsgálata. Ez az intézmény vezette be az úgynevezett „Globális tanári státuszt” (Global Teacher Status), a tanárok megbecsülését tükröző indexet. Az olvasó azonnal megkérdezheti, hogyan mérhető ez. Nos, természetesen közvetett mutatók révén. Kérdésekre adott válaszokkal például arról, hogyan ítélik meg az emberek a tanári pályát más pályákhoz viszonyítva; hogyan ítélik meg az emberek a tanári fizetéseket; mi a véleményük a gyermekeiket tanító tanárok munkájáról; mi az iskolás gyerekek véleménye tanáraikról; mennyire biztatják a szülők gyermekeiket, hogy tanári pályát válasszanak. Ha ez a mérés nem lehet is egzakt, mégis jól tükrözi, hogyan tekintenek a tanári pályára egy-egy országban. A kérdésekre adott válaszokat az Alapítvány számszerűsíti: 10 pont a legmagasabb, 1 pont a legalacsonyabb elismertség.

Sokat mutat, hogy eszerint a tanárok megbecsülését illetően az Alapítvány 2013 óta 35 országra kiterjedő vizsgálata szerint Kína áll nemzetközileg az első helyen, és Brazília az utolsón. Kína mellett India, Malajzia, Tajvan, Indonézia és Dél-Korea mind a legjobbak közé tartoznak a tanári státusz rangját illetően, megelőzve az összes európai és észak-amerikai országot. Az is bebizonyosodott, hogy minél magasabb a tanárok megbecsülése egy országban, annál jobb a diákok teljesítménye, amelyet az úgynevezett „Programme for International Student Assessment” (PISA) mutatóval mérnek. (Ez a mutató, melyet az OECD vezetett be, 15 éves diákok teljesítményét méri olvasás, matematika és tudományos tantárgyak tekintetében.) A fent említett ázsiai országok, melyekben a tanári szakma a legbecsültebb, foglalják el az első hét helyet a diákok matematikai felkészültségét illetően is. A természettudományos tantárgyakban az első 10 helyből 7 helyen ázsiai országokat találunk. Ez a legélesebb ellentétben áll a dél-amerikai és karib-tengeri országok diákjainak matematikai, természettudományos és olvasási felkészültségével. Ez utóbbi országok mind a világranglista utolsó harmadában helyezkednek el...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.