2023. október 26., csütörtök

NEM ELÉG LASSÚAK A MENTŐAUTÓK, ÍGY TÖBBEK KÖZÖTT A MENTŐK SEBESSÉGÉNEK MAXIMALIZÁLÁSÁVAL, VIDEÓHÍVÁSSAL, VAK GÉPELÉSSEL, ÉS A MENTÉSIRÁNYÍTÁSI RENDSZER BABRÁLÁSÁVAL KÍVÁNJA NÖVELNI A MENTŐSZOLGÁLAT HATÉKONYSÁGÁT A MENEDZSMENT

RÖNTGEN BLOG / 444.HU
Szerző: KUNETZ ZSOMBOR
2023.10.26.


Pintér Sándor Európa legjobb mentési rendszerét akarja látni, ezért az Országos Mentőszolgálat számos változtatást eszközöl a közeljövőben, a Népszava cikke szerint. Rákosi Mátyás pedig fel szerette volna futtatni a hazai citromtermelést, ezért negyedévente citrom értekezletet tartottak, sőt országos citromfelelőst is kineveztek a cél érdekében, az eredményt mindannyian jól ismerjük.

Képességek, készségek és megfelelő külső körülmények hiányában akár fejenállva a Himnuszt énekelve sem lehet ezzel a menedzsmenttel, tudással, képességgel komoly, értékelhető változást elérni, még akkor sem, ha a mentésirányítás rendszerét alapjaiban átdolgozzák. Márpedig a napvilágra került tervek alapján pontosan erre a következtetésre lehet jutni, hiszen azok a változtatások, amelyeket most az Országos Mentőszolgálat kommunikál - bár alapjaiban szükségesek lehetnek - pusztán csak a sebtapasz szerepét töltik be a leszakított végtag helyén.

A Népszava információi szerint az Országos Mentőszolgálat a következő lépésekkel próbál meg úrrá lenni a kialakult teljesen kaotikus és életeket veszélyeztető helyzeten.

- Átdolgozza a segélyhívások rendszerét, az eddig három fokozatúról öt fokozatúra váltják a sürgősségi hívások besorolását, így lesz P1-es fokozat az életet veszélyeztető hívásoknak, P2-es a sürgős hívásoknak, P3-as a kevésbé sürgős, de még mentésnek számító hívásoknak, P4-es a halasztható hívásoknak és P5-ös a mentést nem igénylő hívásoknak.

- A vakon gépelés alapkövetelmény lesz a hívást felvevők számára.

- Október elejétől legfeljebb 30 kilométer per órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet a mentőautók, esethez vonulva is.

- Bevezetik a helyszíni videóhívás lehetőségét is, azaz - gondolom a lehetőségek figyelembevételével - a mentésirányító a segélykérőtől kérhet valamiféle live videó felvételt a mentésre szorulóról, vagy a körülményekről.

Sajnos azonban a mentés, mint lejjebb látni fogjuk, ennél egy sokkal összetettebb, bonyolultabb rendszer, amely hatékonysága nem javítható annak ismerete nélkül, pusztán látszat-intézkedésekkel, vagy kisipari hegesztgetésekkel. Márpedig itt most ez történik. Ugyanis a mentésirányítási protokoll átdolgozása csak akkor értelmezhető, ha ehhez egy olyan döntéstámogatási rendszert csatolnak, amely nagyon precízen és jogszabályokkal körülbástyázva segíti a döntéshozót, jelen esetben a mentésirányítót. Ehhez nem elég egy-egy, a szakmát többé, vagy kevésbé ismerő mentős tapasztalata, ehhez nagyon nagy számokon már bizonyított, jól bevált szoftveres kikérdező protokollra, azzal együttműködő tér-informatikai rendszerre és még egyszer, ezen működést lehetővé tevő és a felelősség kérdését pontosan tisztázó jogszabályok kellenek.

Az angol Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) mentési rendszerében négyfokozatú rendszert használ a bejövő segélyhívások besorolására, ezen kategóriák alapján küldi a megfelelő mentőegységeket a meghatározott cél időn belül. Az első kategóriában 7 perc, a másodikban 18 perc a kívánatos helyszínre érkezési idő a hívás bejövetelétől számított maximum 30, illetve 240 másodperctől. ..

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.