2020. május 6., szerda

MÉSZÁROS LŐRINCÉKNEK A BALATON A RIVIÉRA

HÍRKLIKK
Szerző: HARKAI PÉTER
2020.05.06.


Miután a járvány ellenére, a héten beindult a vidéki szezon, az állam kiadta „gebinbe” a balatoni hajózást. A Nemzeti Vej érdekeltsége 2 milliárdos állami támogatást kap kikötőfejlesztésre, és május 15-én kinyit Mészáros strandja Balatonfüreden. Dr. Lengyel Róbertet, Siófok polgármesterét kérdeztük, arról, hogy a lúzerek jövőre már csak képeslapokról nézegethetik-e a Balatont...?

A Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt.-ben tőkeemelés nyomán, tavaly nyáron lett többségi tulajdonos az állam, s bár akkor határozottan cáfolták, hogy feldarabolnák a társaságot, jelenleg ez történik. A Népszava hétfőn írt arról, hogy a járvány gazdasági hatásaira is hivatkozva, több kikötőt, hajót, telket, nyereséges hotelt, kempinget értékesítenének, 11 vitorláskikötőt pedig bérbe adnának. A Balaton „végleges elfoglalása" – a szaporodó magánosítási kisajátításokat látva – miként lenne megakadályozható?

- Sajnos, a tulajdonosi viszonyokat figyelembe véve – lévén 75 százalék feletti az állam részesedése a cégben, ezzel gyakorlatilag a teljes döntés is a kezükben van –, az önkormányzatok nem tudnak ellene tenni, legfeljebb hangosan ágálni.

Min változtathatnak helyben hozható intézkedésekkel?

– Annyit tehetünk, hogy nem szavazzuk meg azokat a döntés-tervezeteket, amelyeket nem tudunk és nem akarunk elfogadni.

Milyen visszhangja van mindennek azok között, akik itt élnek?

– Úgy vélem, a Bahart ügye nem kap kellő publicitást az országos médiában. Helyben is inkább csak az önkormányzati csatornákról értesülnek az emberek. Az itteniek döntő többségét felháborítja, hogy a járvány idején hoznak ilyen döntéseket.

Hogyan értékeli a Bahart kiárusítását, amiről éppen a mai, május 6-ai határidővel kellene szavazniuk a balatoni önkormányzatoknak?

– Nem erre készültünk a feltőkésítés során, hanem a nagy múltú, nyereséges cég további fejlesztéseiről álmodtunk. A valósággal szembesülni elszomorító és fájdalmas, a hozzáállás elgondolkodtató és egyben felháborító.

– Miként hat(hat) mindez a 173 éves balatoni hajózásra?

– A döntés értelmében, ízekre eshet szét a Bahart jelenlegi rendszere. Nem beszélve azokról a volt és jelenlegi hajósokról, a cég munkatársairól, akiknek ezt át kell élniük. Hiszen sokan közülük évtizedekig ott szolgáltak – legjobb tudásuk szerint. Sokan retteghetnek, vajon lesz-e munkahelyük a jövőben.

Lát arra esélyt, hogy a balatoni partvidék NER-kisajátítása bármilyen politikai, gazdasági fordulat következtében felszabadítható-e?
– Attól tartok, hogy jogi eszközökkel annyira körülbástyázták magukat, hogy ez a folyamat a jelenlegi jogszabályokkal nem lesz visszafordítható...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.