2020. június 26., péntek

MINT XIV. LAJOS UDVARÁBAN – JÓ DIKTÁTOR SOHASEM HAGYJA KI A KAPÓRA JÖTT VÁLSÁGOKAT

168 ÓRA
Szerző: SEBES GYÖRGY
2020.06.26.


Orbán Viktor és a Fidesz célja, hogy a rendkívüli állapot váljon normálissá. Fleck Zoltán jogász, szociológus szerint tehát semmi sem változik, miután a kormány – egyelőre – megszüntette a vészhelyzetet. Az Eötvös Károly Intézet igazgatója emlékeztetett rá, hogy a Fidesz a hatalomra kerülése óta szisztematikusan igyekszik leépíteni a kormányzat alkotmányos korlátait. Közben pedig már senki sem meri megmondani a nagyfőnöknek, mi is igazán a helyzet.

A parlament már több mint egy hete visszavonta a koronavírus elleni védekezésről szóló törvényt, és így a kormány megszüntethette a veszélyhelyzetet. De ez jelentett igazi változást?

Valószínűleg nem. Már csak azért sem, mert a mellette benyújtott törvényjavaslat lehetővé teszi, hogy lényegében permanenssé tegyék a vészhelyzetet. A hatalom tulajdonképpen egy biankó csekket ad magának. A parlamentet és más alkotmányos szerveket kihagyva a kormány maga rendelhet el – hat hónapra és utána bármeddig – úgynevezett egészségügyi válsághelyzetet. Ehhez nem is kell más, mint az országos tiszti főorvos jelzése, hogy valamilyen pandémia közeleg. Így a rendkívüli állapot válik normálissá. Szó nincs tehát arról, hogy a kormány most visszaadna valamit, hiszen az ő hatalmát legfeljebb korlátozni lehet jogi garanciákkal. Ahová vissza lehetne lépni, azt jogállamnak nevezik, az pedig itt már régóta nincs. Azt mondják, visszaállítják a rendet, csakhogy az a rend már régóta nem létezik. Helyette az a cél, hogy a kormány maga átírhassa a törvények lényeges rendelkezéseit.

Ez azonban nem most kezdődött.

A Fidesz a hatalomra kerülése óta folyamatosan, szisztematikusan igyekszik leépíteni a kormányzat alkotmányos korlátait. Minden eddigi közjogi reform ezt célozta. A járványveszély kapóra jött nekik, mert lassan már tarthatatlanná vált a migráció által okozott vészhelyzet jogi kategóriája, amelyet csak az alaptörvény megsértésével és intenzív hazugsággal lehetett fenntartani. A járványhelyzetben nagyon hatékonyan működtek a felhatalmazással kiterjesztett kormányzati hatáskörök, és – függetlenül az egészségügyi vészhelyzettől – a törvényalkotásban is kihasználták a politikai szabadságjogok és a tiltakozások lehetőségének korlátozását. Emlékezhetünk a facebookos kommentelők elleni rendőri intézkedésekre, illetve a dudálós tüntetések résztvevőire kirótt nagy összegű bírságokra. A jogállam lebontásának végpontja a rendkívüli felhatalmazás volt, amelyet egyébként közönségesen önkénynek szoktak nevezni. Ez persze vírustól független. Az újdonság az, hogy most jogi formát próbálnak teremteni hozzá...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése